2024. március 29., péntek

UJ HONLAP BANNER 250 100

A Társaság a Lakásépítésért Egyesület közleményében értékeli a 2012-es lakásépítésekről szóló KSH-jelentést, összefoglalja a lakásépítés közelmúltbéli adatait, majd a kormányzati intézkedésekre reflektálva javaslatokat tesz az épületek felújítását, építését támogató programokra kitekintve az Európai Unió vonatkozó célkitűzéseire.

„Lakásépítések, építési engedélyek, 2012" című jelentésben szereplő KSH-adatok szerint 2012-ben 10 560 db lakás épült, 17 százalékkal kevesebb, mint 2011-ben. Az építési engedélyek száma 2012-ben 10 600 db volt, ez a 2011-es évhez képest 15 százalékos csökkenést jelent. Már negyedik éve tart a lakásépítések folyamatos csökkenése.

2009-ben Budapesten még annyi lakás épült (10 385), amennyi most az egész országban összesen. Az elmúlt évek gyors visszaesését követően a lakásépítések és az építési engedélyek száma 2012-ben lassuló ütemben csökkent. 2011-ben még 39, 2012-ben 17 százalékkal maradt el az épített lakások száma a megelőző évitől.

A 2011-2012-es adatok összehasonlítása; Forrás: KSH

A 2010-2011-es adatok összehasonlítása

A kiadott új építési engedélyek esetében az egy évvel korábbi 28 százalékos csökkenés után 2012-ben valamivel mérsékeltebb, 15 százalékos visszaesést figyelhettünk meg.
2008-ig a kiadott építési engedélyek száma mindig jelentősen meghaladta az ugyanazon évben használatba vett lakásokét. Ez a helyzet 2009-ben megfordult, és két éven át az építési engedélyek száma alatta maradt a befejezett lakásokénak. 2011-re a két mutató értéke közel azonos szintre esett, és ez igaz a 2012. évi adatokra is, amikor az eltérés elhanyagolható mértékű (40 lakás). Mivel nem minden engedélyezett lakás épül meg, ez további visszaesést vetít előre.

Korábbi időszakok lakásépítési adatai

Épített lakások száma (használatbavételi engedély - építési engedély) éves 1991-2012

  KSH3-web

 

 

 

 

 

 

 

 

Épített lakások száma 1921-2011; Forrás: KSH

 

 

 

 

 

 

A KSH szerint az 1933-as világválság idején is több lakás épült Magyarországon, mint 2012-ben. 15 ezres szint alatti lakásépítésre 1933-ban és 1925-ben volt példa. A világháború alatt, 1943-ban például majdnem 27 ezer lakás épült.

KORMÁNYZATI INTÉZKEDÉSEK – 2012

A lakásügyi kormányzati intézkedések alapjait 2011 végén a lakásépítési támogatásokról szóló 256/2011. számú kormányrendeletben (új szocpol-rendelet), az otthonteremtési kamattámogatásról szóló 341/2011. számú kormányrendeletben, valamint a 1331/2011. számú kormányhatározatban előre vetített intézkedések fektették le.

A bankoknál a tavalyi év során fokozatosan vezették be és váltak elérhetővé a lakásépítési támogatások (új szocpol), valamint a kamattámogatásos hitelek. A 2012 során bevezetett intézkedéseket bővíteni szükséges.

Az energiahatékonysági célokkal összhangban lévő lakásfejlesztések (felújítások, építések) támogatására a 2014–2020 közötti időszakban uniós forrásokból is lesz lehetőség, amennyiben a tagállam ezeket az intézkedéseket ez év során betervezi operatív programjaiba.

Kitekintés az Unióra

Tagállami adatok összehasonlítása - 2011

 

Magyar-ország
Lakásépítési indikátorok (2011) Ausztria Német-ország Francia-ország Lengyel-ország Cseh Köztár-
saság
Magyar-ország Bulgária  Románia
Lakosság (millió fő) 8,420 81,800 63,100 38,100 10,500 9,980 7,369 21,414
GDP (mrd EUR) 301 2571 1997 370 155 101 38 136
GDP/Lakosság (EUR) 35.671 31.428 31.646 9.716 14.748 10.069 5.157 6.351
Építési engedélyek (db) 43.100 200.100 507.700 184.100 39.700 12.500 12.800 42.200
Építési engedély / 1000 lakos 5,12 2,45 8,05 4,83 3,78 1,25 1,7 2,0
Újépítésű lakásátadások (db) 38.400 160.000 336.000 131.100 28.600 12.700 15.800 62.500
Lakásépítés/ 1000 lakos 4,56 1,96 5,33 3,44 2,72 1,27 2,1 2,9
Lakásállomány (millió db) 4,059 37,920 32,699 13,665 4,359 4,383 3,789 8,385
Lakásépítés (a lakásállományhoz képest %) 0,95 0,42 1,03 0,96 0,66 0,29 0,42 0,75

Forrás: Euroconstruct, 2012 június; BG: statisztikai évkönyvek 2010

Piaci lakáshitelkamatok THM (%)

  Ausztria Német-ország Francia-ország Lengyel-ország Cseh Köztársaság Magyar-ország Bulgária Románia
THM (kamat + költség)

3,4

4,0

4,4

7,0

4,5

12

8,8

9,5

Forrás: TLE

Lakásépítés, lakásfelújítás áfa (%)

Ausztria Német-ország Francia-ország Lengyel-ország Cseh Köztársaság Magyar-ország Bulgária Románia
Lakásépítés anyag 20 19 19,6 n.a. 20 27 20 24
munkadíj 20 19 19,6 n.a. 20 27 20 24
Lakásépítés anyag 20 19 7 n.a. 20 27 20 5
(szociális) munkadíj 20 19 7 n.a. 14 27 20 5
Lakásfelújítás anyag 20 19 7 n.a. 20 27 20 24
munkadíj 20 19 7 n.a. 20 27 20 24
Lakásfelújítás anyag 20 19 7 n.a. 20 27 20 24
(szociális) munkadíj 20 19 7 n.a. 14 27 20 24

Forrás: TLE

KORMÁNYZATI INTÉZKEDÉSEK - 2012

A lakásépítések támogatásáért cserébe kap az ország: a támogatásokat meghaladó költségvetési bevételeket, energiahatékony, minőségi, legális építéseket; demográfiai ösztönző programot; munkahelyeket; jobban működő építőipart; a hazai kkv-k pedig megbízásokat. A lakásépítések támogatásának intenzitása rendszerint alacsony (jellemzően a teljes bekerülés 10–15 százaléka). A lakásépítések támogatása már az áfában megtérül a költségvetésnek.

A lakásépítési ágazat visszaesése mellett nehezen látszanak teljesíthetőnek a foglalkoztatási célkitűzések. Tízezer lakás felépítése hozzávetőleg 40 ezer embernek ad munkát.
A lakásépítések alacsony száma a lakásépítési ágazat (beleértve: hazai anyaggyártás, kereskedelem, tervezés, kivitelezés, ingatlanforgalmazás, finanszírozás is) további leépülését, az ebből a szegmensből eredő költségvetési bevételek elmaradását vonja magával.

JAVASLATOK KIEMELT PROGRAMOKRA

Az épületek felújításának, építésének támogatására „Nemzeti Energiahatékonysági Program" és „Nemzeti Településfejlesztési Program" indítását javasoljuk. Ezek összeegyeztethetőek az EU 2014–2020-as célkitűzéseivel.

Nemzeti Energiahatékonysági Program indítása

Középületek és magánépületek felújításának, illetve építésének élénkítésére érdemes lenne integrálni a hazai és az uniós forrásból finanszírozott támogatásokat. Érdemes lenne finanszírozási konstrukciót kidolgozni az EIB-vel (Európai Befektetési Bank), amely forint alapon, kereskedelmi banki folyósítással, hosszú távon, kedvező (hozzávetőleg 3-5%) THM mellett tenné elérhetővé a programba illeszthető lakáscélú kölcsönöket.

A költségoptimalizált intézkedések érdekében szükséges a helyettesítő új építést a korszerűsítés-felújítás fogalomkörébe vonni, hiszen esetenként nem a felújítás, hanem a helyettesítő új építés a gazdaságos és tartós minőséget hozó megoldás.

A javaslatok alapját képező uniós célkitűzések

Javaslatainkkal az alábbi uniós célok eléréséhez szeretnénk hozzájárulni. Ezek az uniós célok megfelelnek a magyar érdekeknek is.

Európa 2020 stratégia

CÉL: foglalkoztatás biztosítani kell, hogy a 20-64 évesek körében a foglalkoztatottság aránya elérje a 75%-ot
CÉL: éghajlatváltozás/energia

Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását 20%-kal csökkenteni kell az 1990-es szitnhez képest (vagy akár 30%-kal, ha adottak az ehhez szükséges feltételek).

A megújuló energiaforrások arányát 20%-ra kell növelni.

Az energiahatékonységot 20%-kal kell javítani.

CÉL: szegénység/társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Legalább 20 millióval csökkenjen azok száma, akik nyomorban és társadalmi kirekesztettségben élnek, illetve akik esetében a szegénység és a kirekesztődés reális veszélyt jelent.

 http://ec.europa.eu/europe2020/targets/index_hu.htm

 5. cikk Beruházási prioritások

4. tematikus célkitűzés: alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra történő áttérés támogatása minden ágazatban
beruházási prioritás: az infrastruktúrális létesítményekben és a lakásépítési agazatban az energiahatékonyság és a megújuló energia támogatása
beruházási prioritás: alacsony szén-dioxid-kibocsátású fejlesztési stratégiák támogatása a városokban
6. tematikus célkitűzés: környezetvédelem (a városi környezet fejlesztése)
8. tematikus célkitűzés: a foglalkoztatás és a munkaerő-mobilitás ösztönzése (földrajzi és szakmai mobilitás támogatása)
9. tematikus célkitűzés: társdalmi befogadás és a szegénység elleni küzdelem (leromlott városrészek fizikai és gazdasági megújulása, lakhatási problémák megoldása)

(erdf proposal 2011/0275 (COD)

Európai Építőipari Stratégia

az Európai Befektetési Bank (European Investment Bank, EIB) által rendelkezésre bocsátott, kedvező kamatozású, összesen akár 120 milliárd eurót kitevő kölcsön felvételének ösztönzése
1. CÉL: épületfelújítás az alacsony enegriafelhasználású épületeket eredményező felújítások
2. CÉL: építés az alacsony energiafelhasználású épületek építése
3. CÉL: kedvezményes
kölcsön biztosítása
4. CÉL: foglalkoztatás bővítése az EU-s munkavállalók több mint 10%-a az építőiparban dolgozik
5. CÉL: gazdaságfejlesztés az építőipar az európai gazdaság számára igen léyneges ágazat, amely a GDP csaknem 10%-át adja
6. CÉL: kkv-szektor helyzetbe hozása az építőipar az európai gazdaság számára igen léyneges ágazat, amely főként a mikro- és kisvállalkozásokban húszmillió munkahelyet teremt

(http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=6121&tpa=0&tk=&lang=hu)

 

Nemzeti Településfejlesztési Program indítása

A középületek és magánépületek felújításának, építésének jelentős része komplex városfejlesztési programokon belül, ún. Integrált Területi Beruházás (Integrated Territorial Investment, ITI) részeként valósítható meg (erre várhatóan a tagállami ERFA források min. 5 százaléka áll majd rendelkezésre).

Az állami, illetve önkormányzati tulajdonú bérlakások építése mindkét programból finanszírozott komplex alprogram lehetne.

www.lakasepitesert.hu

 

Eseménynaptár

Március 2024
H K Sz Cs P Szo V
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Keresés

banner kne 180 240

mehi-banner-media 120x240

Médiatámogatók

proidea logo-web

 buildcomm-logo-web