2024. október 14., hétfő

UJ HONLAP BANNER 250 100

Az épületek energetikai követelményeit az EU-szabályozás fényében időről időre felül kell vizsgálni. A szakmában sokan nagy várakozással tekintettek a követelmények 2012-ben történő szigorítására.

A kormány 2012-ben úgy döntött, hogy a szigorítással nem terheli az építtetőket, tartva attól, hogy az egyébként is tőkeszegény építőipar helyzete tovább romlik. Ennek ellenére egyre többen döntenek a magas energiahatékonyságú épületek építése mellett, amivel jó szolgálatot tesznek mind a környeztük védelmének, mind az ország gazdasági helyzetének, mind pedig az épületüzemeltetők érdekeinek. Ezen szemlélettel szoros összefüggésben a 2010/31/EU irányelv rendelkezik arról, hogy a követelményeknek mind a komponensekre, mind az épületre vonatkozóan költség-optimum szinten kell lennie.

OPTIMUMSZÁMÍTÁS

Az EU tagországok energetikai szabályozásainak a költség-optimum szinthez igazításához az Európai Bizottság kiadta a 244/2012/EU rendeletet, amiben meghatározta a felülvizsgálathoz szükséges számítások módszertanát. A módszertanról dióhéjban annyit érdemes megemlíteni, hogy az olyan megoldást, intézkedést vagy komplex intézkedéscsomagot és az általa elért energetikai jellemzőt nevezi optimumnak, amely 20-30 éves vizsgált peridus alatt a lehető legalacsonyabb építési és fűtési-üzemeltetési költségösszeget eredményezi.

Természetesen az építésben kizárólag energiahatékonyságot javító és ahhoz kötelezően közvetlenül csatlakozó:

  • felújítási költségek vagy
  • új építési többletköltségek

figyelembevétele szükséges. A számításokat a Belügyminisztérium megbízásából az Energiaklub végezte, az eredmények honlapjukon megtekinthetők. A figyelembe vett összehasonlító elemzés 5 százalék diszkontrátával és 2-3 százalék energia-áremelkedéssel számol, ahol a tőkeköltségeket a diszkontráta tartalmazza.

Példa a költség-optimum szintű követelmény meghatározásnak elvi metodikájára	1. ábraA vizsgálatok kiterjednek új és meglévő, illetve lakó-, iroda- és iskolaépületekre. Az 1. ábra egy 1,5 W/m²K rétegtervi hőátbocsátási tényezőjű homlokzat felújításán szemlélteti a metodika lényegét – habár a fent említett hivatalos ellenőrző számítások nem szerkezet-, hanem épületléptékben történtek, az előírtaknak megfelelően.

A számítások igazolták, hogy a 2011-ben Dr. Osztroluczky Miklós által javasolt és az MMK keretein belül széles körű társadalmi egyeztetésen elfogadott, 2015-ös bevezetésre javasolt hőátbocsátási tényezőkre vonatkozó értékek megfelelők voltak. Többségében ezek bizonyultak optimálisnak.

A számítások a kisméretű épületek (1-1,3 A/V arányú pl.: családi házak) esetén, az összesített energetikai jellemző tekintetében alacsonyabb követelményérték bevezetését indokolták. Ezeknél az épületeknél a jelenlegi követelmény és az optimumszint között 50–70 százalékos az eltérés (az optimumszint százalékában).

A nagyobb tömegű (0,3-as A/V arányú) épületek esetén nem lehetett kimutatni ennyire egyértelműen a meglévő épületekre a követelményértékek csökkentésének ésszerűségét.

UNIÓS KÖVETELMÉNYEK – MAGYAR TÖREKVÉSEK

U-tényező követelmények áttekintése	1. táblázatA fent említett EU-szabályozások 15 százalékos eltérést engednek meg az optimumszinthez képest. Így mind a hőátbocsátási tényezők, mind pedig az összesített energetikai jellemzők tekintetében a hatályos követelményeknek 5 éven belül el kell érni a költség-optimum szintet. Emellett az EU-szabályozás rendelkezik az épületenergetikai pályázatok költség-optimum szinten történő meghatározásáról is.

Ennek megfelelően a Kormány határozatot fogadott el 1246/2013 (IV. 30.) számon, amelyben előírja, hogy

  • 2015-től a középületek és a pályázatok;
  • 2018-tól minden egyéb

2-tablazat-kicsia 7/2006 (V. 24.) TNM rendelet hatálya alá eső épületet költség-optimum szinten kell építeni, illetve felújítani. A határozat mellékletében megtalálhatóak a várható követelmények mind rétegtervi hőátbocsátási tényezőre (U), mind fajlagos hő veszteség-tényezőre (qm), mind pedig összesített energetikai jellemzőre (EP). Rövid kivonatot tartalmaz az 1–3. táblázat.

A költség-optimum szintre hozott követelményektől függetlenül történik a közel nulla szintű energetikai követelmények meghatározása. Ugyanakkor a várható közel nulla szintű követelményeket az összesített energetikai jellemző tekintetében a költség-optimum szinthez kellett igazítani. A kutatás során a Debreceni Egyetem szakemberei javasolták az abszolút költség optimum szint kiterjesztését oly módon, hogy a globális költségek ne haladják meg az abszolút optimum 10 százalékát. Ezzel a módszerrel energiahatékonyabb intézkedések kerülnek kiválasztásra a 2019-es 2021-es követelmények megállapításához. A hőátbocsátási tényező kérdésében az MMK 2019-es javaslata továbbra is elfogadható szintnek tűnik erre a bevezetési időpontra. Az 1–3. táblázat a várható közel nulla követelményértékeket is tartalmazza.

Ep követelmények áttekintése	3. táblázatA nagyobb energiahatékonyságot eredményező épületenergetikai követelmények nem lesznek ugyan azonnal kötelezőek, de az épületüzemeltetők jól felfogott érdeke, hogy épületeiket már ma is legalább költség-optimum szinten építsék vagy újítsák fel. Akik korszerű épületet szeretnének, azoknak minél előbb célszerű legalább a Kormányhatározatban megállapított költség-optimum szintet elérni.

Mi várható a jövőben? Magyarország jelentéseit a költség-optimum elemzéséről és a közel nulla követelményről az Európai Bizottság véleményezni fogja. Nemzeti stratégia készül az épületek energiahatékonyságának javítására a költség-optimum szint figyelembevételével. Legkésőbb 5 év múlva a most meghatározásra kerülő követelményeket újra felül kell vizsgálni az akkori energiaárak és építési költségek figyelembevételével.

Zorkóczy Zoltán
szakmai referens
Építésügyi Európai Uniós Osztály
Építésügyi Főosztály
Belügyminisztérium

 

Eseménynaptár

Október 2024
H K Sz Cs P Szo V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Keresés

banner kne 180 240

mehi-banner-media 120x240

Médiatámogatók

proidea logo-web

 buildcomm-logo-web