2024. október 7., hétfő

UJ HONLAP BANNER 250 100

IMG 2167-webA M0-s autópálya törökbálinti szakaszának építési munkái komoly kihívást jelentettek az építőknek, köztük a pályaburkolati betont gyártó Frissbeton Kft. szakembereinek. A próbaszakasz mind a minőség, mind a teljesítmény tekintetében jól vizsgázott.

A Frissbeton Kft. 2014 augusztusában kapott megbízást a feladatra, az M0-s autóút 0+115 – 2+840 km-szelvényének balpálya építéssel 2 × 3 sávra történő bővítése kapcsán. Az építőipari projekt a betongyártó telephely ideális helyének kiválasztásával, a közművek, kiszolgáló létesítmények kialakításával és a talaj teherbíróvá tételének kivitelezésével indult el.

A keverőtelepet 2014. október elejére építették fel Törökbálinton, közvetlenül az építési nyomvonal mellé, a legtávolabbi beépítési ponttól 1,4 km-re. A folyamatos betonkiszolgálás biztosítása érdekében a telepen három mobil betonkeverőt (2 db SIMEM keverőgépet és 1 db EUROMIX 2000 SBM-t) helyeztek üzembe (1. kép). A gépek egyenként 2,25 m3 méretű keverődobbal rendelkeznek és 50 m3/h teljesítményre képesek. A projekt során kialakított kapacitásra az eddigi tervek alapján a teljes időtartam alatt szükség lesz. A betonozási munkát végző STRABAG Großprojekte GmbH napi 1300–1500 m3 CP beton beépítését tervezi.

MOSOTT FELÜLETKÉPZÉSŰ BETONBURKOLAT

A beton pályaburkolatok építésére az e-ÚT 06.03.31 és a hézagaiban vasalt, kétrétegű és rétegenként eltérő összetételű, mosott felületképzésű betonburkolatú merev útpályaszerkezet építésére az e-UT 06.03.35 útügyi előírások vonatkoznak.

A szóban forgó kivitelezésnél mosott felületképzésű betonburkolatot alakítottak ki. A mosott felület a pályabeton felületének a friss felső betonrétegre kipermetezett kötéskésleltető és párazáró adalékszerrel való kezelése nyomán előállított makroérdes felület, amely kiváló csúszásellenállási tulajdonságain túlmenően csökkenti a járművek gördülő zaját is. A tender és a műszaki előírások figyelembevétele mellett ehhez kapcsolódóan a betonburkolat alsó és felső betonjának megfelelő keverék terveit kellett elkészíteni, valamint alkalmassági dokumentációját összeállítani.

Az alsó és felső betonréteget akrilát bázisú folyósítószerrel és légbuborék képző adalékszerrel gyártják. Az XF4 kitéti (környezeti) osztály, azaz a fagy- és jégolvasztó sózással szembeni ellenállóképesség elnyerése a légbuborékképző adalékszerrel bevitt hatékony levegőtartalom miatt szükséges a megfelelő keverési idő meghatározása és annak betartása.

A teljes pályaszerkezet cserével készülő burkolat alaprétege 20 cm vastagságú CKt-4, amelynek anyagait, összetételét és tulajdonságait az e-UT 06.03.52 (ÚT 2-3.207:2007) előírásainak megfelelően határozták meg és a kivitelezés is e szerint történt. A beton pályaburkolat vastagsága 26 cm. A próbaszakaszhoz és a kivitelezéshez a LAFARGE Királyegyházi CEM II/B-S 42,5 N (Kék) cementje mellett döntöttek, mint a fenti felhasználási területhez legjobban illeszkedő beton alapanyag.

tablazat-web

A PRÓBASZAKASZ TAPASZTALATAI

IMG-20141106-00517-web2014 novemberében történt meg a próbaszakasz legyártása és beépítése.

A próbaszakasz beépítése során a Frissbeton Kft. telepe különösen jól teljesített. Mind a minőség, mind a teljesítmény tekintetében jól vizsgázott. Az eredmény eléréséhez elengedhetetlen volt a TPA együttműködése a megfelelő keveréktervek és a gyártásfelügyelet terén (2. kép).

Szakembereink számára az alapanyagok (bazalt, cement) beszállításának logisztikai feladatai jelentettek nagy kihívást. A földrajzi távolságok és a napi igényelt mennyiségek kiemelten precíz és megbízható munkát igényeltek az alkotóanyagok beszállítói, többek között a LAFARGE kollégáitól is.

A cement esetében a jó partneri kapcsolat, a szaktudás és a királyegyházi üzemmel időben egyeztetett ütemterv sikerre vitte a projektnek ezen részét.

Kezes beton-webA bazalt esetében a depótér növelésével, valamint a technológiából adódó, összegyűjtött öntözővíz elvezetése, kezelése, illetve visszaforgatása jelentette a megoldást, melyet a megfelelő méretű ülepítő medence, puffertartály és szivattyúk segítségével tettek kezelhetővé.

A próbaszakasz építése közben már az első köbméterek után a helyszínen látszott, hogy a nagy gondossággal összeállított betonösszetételek alapján tud a betongyár a továbbiakban dolgozni. Az elkövetkezendő 1,5-2 hónap alatt a bedolgozás fegyelmezettségével igen szép betonfelületek készülnek (3. kép).

 

Lányi György – Zadravecz Zsófia (LAFARGE Cement Magyarország Kft.)
Mezei József (FRISSBETON Kft.)
Neszter Róbert (TPA HU Kft.)

 

Keresés

mehi-banner-media 120x240