2024. március 29., péntek

UJ HONLAP BANNER 250 100

utasmolo-epitese2017 márciusában kezdődött meg az új utasmóló, a Pier B építése a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Az új utasbeszállító móló tervezési és kivitelezési munkálatait a 6 évvel ezelőtt átadott SkyCourt csarnokot is kivitelező KÉSZ Építő Zrt. nyerte el 2016-ban. Az építési engedélyezési terveket a Budapest Airport, a kiviteli tervezési munkákat a KÉSZ Építő Zrt. megbízásából a KÖZTI Zrt. készítette Tima Zoltán Prima Primissima-díjas építész vezetésével. A nem mindennapi biztonsági és műszaki követelményeket támasztó projektet Kovácsik Tamás, a KÉSZ Zrt. létesítményfelelőse mutatja be.

A 2B terminálhoz kapcsolódó utasmóló megépítése az egyik legfontosabb része a Budapest Airport 50 milliárd forintos (mintegy 160 millió Eurós) BUD 2020 elnevezésű repülőtér-fejlesztési tervének, amelyet a repülőtér üzemeltetője teljes egészében saját finanszírozásból valósít meg 2020 végéig. A B oldali utasmóló megvalósításának összköltsége meghaladja a 25 millió eurót (7,8 milliárd forintot).

A beruházás várhatóan jövő nyár közepére készül el, így több mint tízezer négyzetméterrel növeli meg a nem schengeni 2B Terminál utasforgalmi területét: a 220 méter hosszú területen 10 új utashídnak és az építészeti megoldásoknak köszönhetően összesen 27 különféle beszállítási lehetőséget biztosít majd, igazodva a különféle légitársasági igényekhez (közvetlen, buszos és gyalogos beszállítás).

A projekt résztvevői
Generálkivitelező: KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.
Építésztervező: KÖZTI Zrt.
Tartószerkezeti tervező: KÖZTI Zrt.
Szerkezetépítő alvállalkozó: Inter Konstrukt Kft.
Zsalutechnika: MEVA Zsalurendszerek Zrt.
Látványbeton-technológia: Kapu László – Látványbeton Kft.
Betontechnológia: Beton Technológia Centrum Kft. – BTC Kft. Laboratóriumok, CRH Magyarország Kft.
Transzportbeton szolgáltatók: Duna-Dráva Cement Kft., FerihegyBeton Kft.
Betonacél szőnyeg: Bamtec HU Gyártó Kft.
BAMTEC tervek: BIM Design Kft.

ÁTLÁTHATÓAN RENDEZETT

A funkcionalitást, az utasok kényelmét és a legtöbbet nyújtó ár-érték arányt szem előtt tartva tervezték az épületszárnyat úgy, hogy megmaradjon a terminál építészeti egysége. Az utasmóló látszóbeton, acél és üveg kombinációja lesz, stílusjegyei pedig a SkyCourt és a régebbi 2B Terminál építészeti vonásait ötvözik.

A tervezett épület az első ütemben „másfél szintes" kialakítású, amely teljes hosszában sík padlójú, T2B meglévő padlószintjével megegyező magasságú (+4,40 m) indulási szintet, a T2B érkezési szintjével (–1,20 m) megegyező magasságú, T2B-hez közvetlenül csatlakozó érkezési csarnok szintjét, valamint a kettő között (az indulási szint alatt) kialakított érkező folyosó szintjét (+0,80 m) jelenti. A fő funkcionális területet jelentő indulási tranzitszint belső pillérek nélkül kialakított csarnoktér, mely lehetővé teszi a belső elrendezés flexibilis kialakíthatóságát. A rámpákkal csatlakozó fix hidak alaprajzi helyét és kialakítását alapvetően a csatlakozó légi oldali előtér funkcionalitása határozta meg.

kep2A kötött funkcionális követelmények ésszerű és gazdaságos kielégítése mellett az építészeti koncepció célja az épület külső és belső megjelenésének átláthatóan rendezett és egyszerűségében tiszta kialakítása, amelynek alapja a csatlakozó meglévő terminálépület raszterrendjéhez igazodó szigorú alaprajzi és homlokzati szerkesztés, valamint a homlokzati és belsőépítészeti anyaghasználat visszafogottsága.

SZERKEZETEK

Az épület tartószerkezeti kialakítása alapvetően helyszíni, látszó monolit vasbeton szerkezettel történik, mely az indulási szinti csarnoktér erőteljes, de rendezett belső megjelenését is biztosítja a raszte renként ismétlődő azonos keresztmetszetű (60/120 cm) keretállásokkal. Minden szinten a közönségforgalmi területeken szabadon látható vasbeton szerkezeti elemek (pillérek, fő- és fiókgerendák, lépcsőházak vasbeton falai) felülete 1. kategóriájú, világos látszóbeton minőségű.

kep3Az acélszerkezetű épületrészek (pl. fix utashidak, függesztett érkezési folyosó) 120 cm széles álló paneles szendvicspanellel takartak, melyeket 60 cm széles, teljes magasságú fix bevilágító felületek tagolnak.

Az acél tartószerkezetek egy része (fix hidaknál és a függesztett érkezési folyosónál) belülről takaratlan, a zártszelvényekből kialakított függesztő oszlopok és a híd rácsostartó szerkezete a szükséges tűzvédelmi követelményeket is teljesítő (világos) festést kap.

Az épület felmenő szerkezete 3 dilatációs egységből áll. Az alapozás szintjén az épület tagolása változatos.

A vasbeton oszlopok alá Screwsol típusú cölöpök kerültek. A cölöpfejeket 70 cm vastag tömb fogja össze, a földrengési előírások miatt a különálló tömböket 40/70 keresztmetszetű gerendarács köti össze.

A lépcsőházak alá – amelyek merevítő funkciót is ellátnak, a teljes épület globális stabilitása szempontjából – 70 cm vastag vasbeton lemez került.

Az indulási szint padlójának a tartószerkezete monolit vasbeton lemez. A födém kétirányban teherhordó síklemez. A burkolat felső síkja +4,40 m. A jellemző alátámasztási távolság 8,40×8,40 m, a födémvastagság 30 cm. A födémet alátámasztó vasbeton pillérek keresztmetszete 60×60 cm, míg a dilatációknál 30×60 cm-esek 6 cm dilatációs hézaggal. Néhány helyen 20, illetve 25 cm vastag vasbeton faltartók, illetve falak is alátámasztják a födémet.

kep4

Az épület legfelső szintje az indulási szint, mely a teljes területen beépített. A raszter osztás 8,40×8,40 m. A homlokzaton találhatók a lépcsőházi magok, előregyártott lépcsőkarokkal, melyek az apron szintig levezetnek. Köztük a homlokzati síkon a teherhordó függőleges szerkezetek monolit vasbeton pillérek (60×120 cm). Ezen a szinten jellemzően nincsenek a belső rasztereken teherhordó elemek, így itt a jellemző tartószerkezeti fesztáv 25,2 m. Ezt lágyvasalású, feszítetlen monolit vasbeton gerendák hidalják át. Ezek 60 cm széles, 120 cm magas négyszög keresztmetszetű tartók, melyek a korábban említett homlokzati vasbeton pillérekbe befogódnak és így keretet képeznek. A főtartókban 4-8 db 50 cm átmérőjű áttörés található a légtechnikai vezetékek számára, illetve néhány a többi szakág vezetékei számára (esővíz, spinkler, elektromos...).

A főtartókra merőlegesen ~4,0 m-enként kerülnek elhelyezésre a 25×50 cm keresztmetszetű monolit vasbeton fióktartó gerendák, amelyek alsó síkjába világító LED sínek vannak besüllyesztve. A tetőhéjalás 150 mm magas trapézlemezből készül. Erre kerülnek a szükséges hő- és vízszigetelési rétegek.

Az érkezési szint egy része már az első ütemben megépül, míg egy része csak a második ütemben. Az I. ütemben megépülő rész jellemzően egy 4,5 m széles folyosó az épület tengelyében. Ennek burkolt felső síkja +0,80 m. Ez oldalfolyosókkal kapcsolódik két lépcsőházi maghoz, illetve nagyobb vasbeton födémdarabbal szintén két maghoz. A folyosó tartószerkezeti szempontból nagyrészt egy függesztett födém. Ennek járófelülete egy 16 cm vastag, kéttámaszú monolit vasbeton lemez, mely a folyosó oldalai mentén futó HEA 200-as acéltartókra támaszkodik.

A tartók felső síkja és a vasbeton födém felső síkja azonos. A főtartókat ~4,20 m-enként 100×200-as zártszelvények függesztik fel a felette lévő vasbeton födémhez (a fentiekben ismertetett indulási szint padlójára).

KIVITELEZÉS

A projekt a működő repülőtér közepén kell hogy megvalósuljon, ezért a kivitelezés szervezése során mindvégig figyelembe kellett venni a Reptér Belső Szabályzatait, mivel a munkaterület megközelítése a felvonulási terület felől kizárólag az SRA (szigorított őrzésű) területen keresztül, guruló- és belső szervizutakat keresztezve, felvezetés mellett lehetséges.

A Megrendelőtől és Budapest Airporttól is minden lehetséges segítséget megkaptunk az ezekből adódó nehézségek minél elviselhetőbb módon történő kezelése érdekében.

kep5

Mivel az elnyert projekt során a kiviteli tervezés is a feladat része, így a szerződés megkötését követően a tervezési munkálatok azonnal megindultak, minden szakterületen. A tervezési munkálatokkal párhuzamosan, a tervek jóváhagyása után elindultak a munkafolyamatok. Az első lépés a munkaterület teljes körbekerítése, leválasztása volt az aktív területektől, ahol a bontási és mélyalapozási (cölöpözés) munkálatok után kezdődhetett a vasbeton szerkezet építése. Komoly szervezési nehézséget okoz a lekerített munkaterület mérete, ugyanis a repülőtér működő részeiből csak a minimálisan szükséges területet engedik használni, és a folyamatosan használatban tartandó utashidak – amelyek a munkaterületet részben fedik is – miatt a kerítés nyomvonalát többször is módosítanunk kellett, hogy az építés is tudjon haladni, illetve a hidak is működhessenek.

Szerkezetépítés számokban

Alapozás során, a gerendarácsokba a következő mennyiségek érkeztek:
Betonmennyiség: 2 200 m3
Betonacél mennyiség: 230 tonna

Felszerkezethez, beleértve a falakat, pilléreket, födémeket:
Betonmennyiség: 5 100 m3,
ebből látszóbeton szerkezetek: 1 350 m3

Betonacél mennyiség: 800 tonna
Zsaluzott felület: 36 000 m2,
ebből látszóbeton szerkezetek: 8 000 m2

A csaknem 8 300 m3 beton kiszállítása komoly organizációt igényelt, mind a mixerek rendelése, mind a szűk területen való mozgatása, és a munkaterület elhagyásakor az aktív repülőterek tisztántartása folyamatos figyelmet és irányítást követelt meg tőlünk.

Ekkora mennyiségű betont csaknem 1200 fordulóval szállították ki a mixerek. Ha képzeletben ennyi mixer teherautót egymás mögé állítanánk, 10 km hosszú sort alkotnának.

Ehhez szoros együttműködés szükséges a repülőtérrel, hetente összeülünk egyeztetni az aktuális fázisokat és a következő munkafolyamatokat.

A repülőtéri különleges feltételek betartása az említett kerítéseket és a magasabb munkagépeket, mint cölöpöző gép, autódaruk, toronydaruk is érinti, mivel azokra a szabályzatban előírt piros színű 0-24 órában működő akadályfényeket kellett kiépítenünk.

 

Vasbeton szerkezet építése

A vasbeton szerkezet építési munkálatai Székács Norbert főmérnök, valamint Kiss Gábor és Józsa László létesítményfelelősök irányítása alatt zajlanak. A feladat specialitásairól, az innovatív megoldásokról és a kivitelezés szakmai és szervezési kihívásairól nyilatkoztak lapunknak.

A daruzási tevékenységek helyszínspecifikus engedélyeztetése az általánostól eltérő, többlépcsős feladatot jelentett, az akadályfestések, akadályfények, légiforgalmi korlátozások kapcsán. A 3 db toronydaru mint vezérgép felállítása és üzemben tartása mellett még kiegészítő autódarus munkavégzésre is szükség volt a kivitelezés során, melyeknél ezeket az adminisztrációs feladatokat külön-külön el kellett végezni.

MINŐSÉGI LÁTSZÓBETON

kep6Az építészeti igényeknek megfelelő, alkalmazott szabványokban szereplő értékektől eltérő, tervezők által összeállított, magas követelményszintű látszóbeton felületek kialakítása során sikerült szoros együttműködést létrehozni a tervezők, a zsalu és a betontechnológia érintett szereplői között. A látszóbeton felületek többszöri próba után érték el végleges formájukat, a legapróbb részletekre kiterjedően (lenyomati kép, átkötések kiosztása, felületi homogenitás, élek, sarkok, munkahézagok kialakítása, megjelenése). Itt külön kiemelnénk a tartószerkezeti tervezők szerepét, akik a szerkezeti csomópontok ki-, illetve átalakítása során rugalmasan próbáltak a kivitelezői kéréseknek eleget tenni, a látványbeton szerkezetek műszaki megvalósíthatóságának szem előtt tartása mellett.

Kiemelt gondosságot igényelt a zsaluzatok előkészítése, anyagválasztása, a betonok helyszíni ellenőrzése, bedolgozási technológiája, utókezelése, az elkészült felületek utólagos mechanikai védelme, melyet az elvártan magas munkafegyelem és a szakkivitelező munkavállalóinak kellő odafigyelése révén sikerült megvalósítani.

A MEVA zsaluzat rendszerei közül a földszinti pillérekhez a CaroFalt pillérzsaluzati rendszert alkalmaztuk, Alkus héjalással, a falakhoz, emeleti pillérekhez, főtartó gerendák oldalaihoz pedig a Mammut keretes zsaluzatot, fa anyagú előhéjalással. Utóbbiból több típust is ki kellett próbálnunk a megfelelő megtalálása előtt, amelyek mind jól vizsgáztak látszóbeton szerkezetek készítéséből. A magas (6,00–9,00 m) födémek kivitelezéséhez az ID 15 keretes támaszrendszer biztosította az előszerelhetőségből adódó, kellően ütemezhető zsaluzati tartószerkezet vázát, hagyományos fatartós-zsaluhéjas borítással.

INNOVATÍV MEGOLDÁSOK

kep7Az időigényes feladatok ellátását a munkafolyamatok térbeli és időbeli optimalizált szervezésén felül innovatív szerkezetépítési megoldások alkalmazásával tudtuk a szűkre szabott határidő keretein belül megvalósítani. Ezek közül kiemelnénk az indulási szint alatti födémlemez betonacél szerelésének (~160 to) kiváltását BAMTEC betonacél szőnyegekre, melyet már a SkyCourt épületnél is sikerrel alkalmaztunk 7 évvel ezelőtt. Ennek áttervezését a BIM Design Kft. készítette el, vashányadoptimalizálás mellett, melyet a tényleges igénybevételekre való tervezés tett lehetővé, amit a Bamtec HU Gyártó Kft. által legyártott méretpontos betonacél szőnyegekkel tudtunk lekövetni.

Ezzel a technológiával a csökkentett anyagmennyiségből adódó költségmegtakarításon felül a betonacél-szerelés helyszíni munkaidő-szükségletét jelentősen sikerült redukálni – így a járulékos kapcsolódó költségeket (pl. toronydaruzás) is –, a hagyományos szerelésnél gyakrabban előforduló szerelési hibák minimálisra szorítása mellett, mivel a betonacélok már a pontos helyükre illesztve érkeztek a helyszínre. Elhelyezésük és kiterítésük után a szőnyegek a terv szerinti vasalási képet adták vissza.

kep8

Ezen technológia időmegtakarítása a hullámtávtartók alkalmazásával, illetve nyírási-átszúródási vasalási csapokkal kombináltan adta az elérhető legjobb eredményt.

NEM MINDENNAPI KÖRÜLMÉNYEK

Komoly feladatot és felelősséget jelentett a létszám szervezése, mivel a repülőtérre való bejutás jelentős adminisztrációs engedélyezési folyamat után volt lehetséges. Így mindig a szokásosnál jóval előrébb kellett gondolkodni, hogy az adott munkafolyamatokhoz mind a munkaerő, mind a zsaluanyag és minden egyéb anyag időben rendelkezésre álljon.

kep9

A munkaterületen belül a munkavégzésre az általános munkavédelmi rendszabályok vonatkoznak, mivel a teljesen zárt kerítéssel a terület gyakorlatilag ki lett szakítva az úgynevezett SRA, azaz biztonsági zónából. Így a munkavégzés a szokásos módon folyhatott, csupán a daruzási tevékenységeket kellett egyeztetni a repülőtér irányításával.

 

KESZ-logo

 

 

 

 

 

Keresés