A médiahomlokzatok a 21. századi metropoliszok meghatározó jellemzőivé váltak, a szürke városokat impozáns fény és színjátékkal színesítik/dobják fel. Az, ami egyszer a New York-i Time Square-en rikító neon reklámtáblákkal elindult, túlnőtt a kezdeti célon, mint pusztán reklámhordozó, mára művészi és társadalmi üzenetek közvetítőjévé vált, az épületeket hatalmas képernyőkké alakítva.
Az Emporis összeállított egy listát a világ legimpozánsabb média homlokzatairól, amelyben megtalálhatók a nagyméretű installációktól a programozható homlokzatokon keresztül a hatalmas futball stadionok világító külső héjai.
Épület neve/Holmokzat neve | Város | Ország | Médiahomlokzat tervező(k) | Év |
Allianz Aréna | München | Németország | Herzog & de Meuron; Siteco | 2005 |
Centro de Creatión Contemporánea en Córdoba, C4 | Córdoba | Spanyolország | Nieto Sobejano Arquitectos; realities:united |
2012 |
Grand Lisboa Hitel and Casino | Makaó | Kína | Daktronics; Magic Monkey | 2007 |
ILUMA, Crystal Mesh | Szingapúr | Szingapúr | realities:united; WOHA | 2009 |
Kunsthaus Graz, BIX | Graz | Ausztria | realities:united | 2003 |
Nemzeti Könyvtár | Minszk | Fehéroroszország | Walter Industries/GVA Lighting | 2006 |
Port Authority Bus Terminal, Mediamesh | New York | U.S.A. | GKD Metal Fabrics; A2a Media | 2011 |
Posta Torony | Bonn | Németország | L-Plan Lichtplanung | 2002 |
Tower of Winds | Yokohama | Japán | Toyo Ito | 1986 |
Xicui Entertainment Complex, GreenPix (Zero Energy Media Wall) | Peking | Kína | Simone Giostra & Partners Architects; Arup | 2008 |
YAS Hotel | Abu Dhabi | Egyesült Arab Emirátusok | Arup;e:cue Lighting; Asymptote Architecture | 2009 |
Forrás: www.emporis.com
Az Allianz Aréna homlokzata 2760 rombusz alakú párnából áll, amelyek 66.500 négyzetmétert fednek le. Ezzel ez a világ egyik legnagyobb hártya-homlokzata.A párnák majd egyhamrada kb. 25.000, fehér, kék és piros fénycsővel van megvilágítva. Ez lehetővé teszi, hogy bármelyik hazai csapat színében megvilágíthassák a stadiont.
A Centro de Creatión Contemporánea en Córdoba médiahomlokzata egy több mint 100 méteres fal a Guadalquivir folyó partján. Rejtett LED-eket szereltek a homlokzat mélyedéseibe. A LED-ek a homlokzatot egy 1300 pixeles kivetítővé alakítják, amelyen mozgó képeket lehet megjeleníteni ( Copyright: Robert Halbe by courtesy of Nieto Sobejano Arquitectos; realities:united, Berlin):
A Port Authority Bus Terminal, amely a Times Square-hez közel helyezkedik el, New York legnagyobb buszpályaudvara. A LED médiahomlokzat, melyet 2011-ben szereltek fel, új megjelenést kölcsönöz az épületnek, és reklám és kommunikációs platformmá alakította a homlokzatot.
A médiahomlokzatok egyik vezető fejlesztője a berlini székhelyű építész-művész kollektíva, a realities:united. A HOWA Architects-el együttműködve az ILUMA-nak (amely egy szingapúri szórakoztató központ) fejlesztették ki a Crystal Mesh elnevezésű homlokzatot. Napközben ezen az 5000 négyzetméteres homlokzaton elhelyezkedő szabálytalan fehér és részben áttetsző polikarbonát elemek kölcsönöznek az épületnek kristályszerkezetet. Éjjel a homlokzat egyfajta kijelzővé alakul, amelyen video animációk tekinthetők meg.
ILUMA Gebäude, Crystal Mesh Copyright: realities:united, Berlin
A graz-i Kunsthaus Graz 900 négyzetméteres homlokzata 930 hagyományos fénycsőből áll, amelyek a keleti homlokzat akrilüveg felülete mögé vannak szerelve. Mindegyik 40 W-os fénycső egy-egy pixelként funkcionál, amely számítógépről vezérelhető. Ugyancsak a realities:united által tervezett "városi képernyő" médiaművészek produkcióit mutatja be.
Kunsthaus Graz, BIX Copyright: 2003 Landesmuseum Joanneum, 2003 Harry Schiffer
A bonni Postatorony világító berendezését Yann Kersalé tervezte. A megvilágítás rugalmas: karácsonykor például egy karácsonyfát jelenítettet meg a fények. Kb. 2000 számítógép-vezérelt homlokzati lámpa van beépítve a duplafalú homlokzat két rétege közti nyílásba, amelyek éjjel változó színekben világítják meg a Postatornyot.
Post Tower Copyright: Deutsche Post AG
A Grand Lisboa Hotel and Casino épülete egy 225 méter magas, lótusz virág alakú szállodából valamint egy tojás alakú négyemeletes kaszinóból áll. A komplex világítási rendszer több ezer RGB LED-ből tevődik össze, egy hatalmas kijelzőt hozva létre, amelyen lenyűgőző fényjátékokat lehet bemutatni.
Grand Lisboa Hotel and Casino Copyright: Alasdair Milne (1) (1), Michiel van Dijk (2)
A fehéroroszországi Nemzeti Könyvtár épülete gyémánt alakú, amellyel a könyvtár által nyújtott tudás értékét és mennyiségét akarták szimbolizálni. Nappal a 24 oldal úgy ragyog, mint egy "igazi" gyémánt, este pedig 4646 RGD LED világítja meg az épületet, egy 25 x 25 méteres monitort formálva.
Forrás: interestingengineering.com, mediaarchitecture.org
Az ötcsillagos YAS Hotel az első , amely egy Formula 1-es pályára épült. A görbevonalú, amorf héj acélból és üvegből készült, és kinyúlik a versenypálya fölé is. Több mint 5000 LED-el van ellátva, és változtatható a színe.
YAS Hotel Copyright: Chris Dobson (1), Asymptote Architecture (2)
Azért is varázslatosak ezek a homlokzatok, mert képesek reagálni a külső hatásokra. A Tower of Winds, amelynek médiahomlokzata egyike az első médiahomlokzatoknak, és híressé tette Toyo Ito-t, például reagál az időjárási körülményekre: a 21 méter magas toronynak, amely egy föld alatti bevásárló központ szellőztető tornya, átlátszó külső borítása van több száz fényponttal, és a LED pontokból felépített rendszer a fény, a szél és a hőmérséklet változását színek játékaként fordítja le.
Tower of Winds Copyright: Vince Lam (1), Wiiii (2)
Egy impozáns világítási rendszer nem feltétlenül vezet emelkedő villamos-energia költségekhez. Ezt bizonyítja a GreenPix projekt, a világ legnagyobb színes LED kijelzője, amely a tervezői szerint teljesen önfenntartó. A napelemek által gyűjtött napenergiát használják fel arra, hogyéjszaka világítson a LED kijelző.
Xicui Entertainment Complex, GreenPix / Zero Energy Media Wall Copyright: Zhou Ruogu Architecture Photography (1), Arup (2)
Napjainkban a média homlokzatok jóval többek annál, mint túlméretezett képernyők az épületfalakon. Az úttörők, mint pl. Jan Edler a realities:united-től, meg vannak győződve arról, hogy ez az új „mediatecture" egyre nagyobb szerepet fog játszani a jövőben: „Úgy tűnik, hogy az érdeklődés a médiahomlokzatok iránt a jövőben növekedni fog. Úgy látjuk, hogy a médiahomlokzatok az előfutárai az olyan épületeknek, amelyek aktívan tudják változtatni magukat, és alkalmazkodni tudnak. Nem szabad alábecsülni ebben a tekintetben a jövőbeli fejlesztéseket."
Forrás: Emporis