Az M0 déli szektorának bővítése az elmúlt évek legnagyobb horderejű közúti beruházása. Az M0 déli szakasza Magyarország legnagyobb igénybevételnek kitett gyorsforgalmi útja, a régió második legforgalmasabb autóútján forgalmi sávonként mintegy 25 ezer jármű halad át naponta. Áteresztőképességének növelése a rendszeres torlódások, gyakori balesetek miatt régóta időszerű volt. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában zajló bővítés célja, hogy gyorsabbá, biztonságosabbá váljon a közlekedés, és a forgalmi akadályok miatt vagy balesetek bekövetkeztekor kialakuló torlódások megelőzhetők legyenek.
A tavaly befejeződött korszerűsítés során az M0, az M7 és M5 autópályák között, több mint 27 kilométeren mindkét irányban három forgalmi sávossá vált, egy-egy leállósávval. Az átadás óta eltelt hónapok tapasztalatai alapján leszögezhetjük, hogy a bővítés véget vetett a mindennapos forgalmi dugóknak, a balesetek számottevő csökkenése mellett, az eljutási idők is lényegesen mérséklődtek.
A bővítés egy rövid szakaszon, 2,7 km hosszan idén májusban folytatódik az M7-M1 között. A meglévő 2x2 sávos autóút forgalmának folyamatos fenntartása mellett, a bal pálya kiépítésével 2x3 sávot és egy leálló sávot alakítanak ki. A beruházás 2015 őszére fejeződik be, ekkortól az M3-as irányába 3 forgalmi sáv+leálló sávot, illetve Győr irányba szintén 3 forgalmi+leállósávot használhatnak az autósok. A munkálatok nyáron humuszleszedéssel, töltésépítéssel megkezdődhetnek. A nyár folyamán a munkaterület mellett haladó forgalmat korlátozások érinthetik. A projekt keretében a bal pálya befejezését követően a jobb pályát is újraaszfaltozzák.
Az M0 déli szektorának betonburkolata Magyarországon korábban még nem alkalmazott technológiával épült, amely nagyobb teherbírása miatt a legalkalmasabb a jelentős kamionforgalom viselésére, felületképzése révén a járművek okozta zajhatás is alacsonyabb. Az M0-s körgyűrű kiépítésének szinte egész Budapestre kedvező hatása van, hiszen a belső utakon már nem dübörögnek a nehézgépjárművek, így jelentősen lecsökkent a Hungária körút zajterhelése is.
A projekt az Új Széchenyi Terv forrásaiból, az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósult meg. A kivitelezésre kiírt közbeszerzésre két ajánlat érkezett, a pályázók közül a legalacsonyabb árat adó BETONÚTÉPÍTŐ Zrt. végzi el a fejlesztést, nettó 6.074.631.044 forintért.
Forrás: NIF