A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában 2012 ősz végén megkezdődött Makó és a román országhatár között a sztrádaépítés. A 23 km új szakasz befejezését követően már végig, autópályán haladva lehet majd kilépni az országból Nagylaknál. A munkálatok előrehaladásáról Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője tartott sajtótájékoztatót.
Az új gyorsforgalmi út kétszer két sávos autópálya-keresztmetszettel, burkolt leállósávval csatlakozik az M43 Szeged és Makó közötti szakaszához.
A szakaszon három csomópont épül: a 4415. jelű úti, valamint a 4425 jelű útnál, illetve a 4451. jelű utak keresztezésénél külön szintű csomópontot alakít ki a kivitelező. Az M43 gyorsforgalmi út új nyomvonala a Hódmezővásárhely – Makó vasútvonalat és a Mezőhegyes – Újszeged vasútvonalat keresztezi, itt vasúti felüljáróval oldják meg az átvezetést. Az új útszakaszon kettő pihenő is létesül, egy egyszerű a Krak-érnél, illetve egy egyoldali komplex autópálya pihenő is kiépül Kövegynél.
A nyomvonal 3 m körüli töltésmagasságon vezet, kivéve a Hódmezővásárhely – Makó, illetve a Mezőhegyes - Újszeged vasútvonalak külön szintű keresztezéseit, ahol a töltésmagasság eléri a 10 métert. Sámson - Apátfalvi szárazér felett a töltésmagasság kb. 9 m. A térség kedvezőtlen altalajviszonyai miatt, már a korábbi szakaszon lévő építkezés folyamán is komoly problémát jelentett a nagy mennyiségű csapadék esetén előálló belvíz. A töltéstestbe, ezért 23,1 km hosszon hozzávetőlegesen 2,5 millió köbméter töltésanyagot kellett beszállítani.
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: "A szükséges vízépítési munkálatokat a kivitelező befejezte, a mederkorrekciók, átereszek építése megtörtént. A földműépítési munkákat lényegében teljesen elkészültek. A hídépítést tekintve a vállalkozó befejezte a szakaszon lévő összes híd alépítményét, jelenleg a felmenő- és felszerkezet építése van folyamatban. A makói felüljárónál a gerenda beemelés végeztek, most a pályaszerkezetet betonozzák. Összességében elmondható, hogy a hidak készültsége 45 %-os. Az szakaszon több finisher dolgozik, amik a beton, illetve aszfalt alapréteg és az aszfalt kötőréteg kivitelezését végzik."
A beruházás befejeztével lényegesen gyorsabban és biztonságosabban, gyorsforgalmi úton érhetjük el a magyar-román határt. A térség forgalmi helyzete javul, az országhatárra tartó és az onnan érkező jelentős nehézgépjármű-forgalom is erre az útszakaszra terelődik.
A fejlesztés az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg nettó 46,49 milliárd Ft-ból.
További információért kövesse a www.facebook.com/nifzrt oldalt.
Forrás: NIF