Az országban több helyen folyik intermodális pályaudvar előkészítés, illetve a kapcsolódó közösségi közlekedési rendszerek megtervezése. A kecskeméti kiviteli tervek készültek el legelőször, amelyet a napokban mutatott be a Közti Zrt., Utiber Kft. és Unitef'83 Zrt. által alkotott tervező konzorcium.
A bemutatón elsőként Tima Zoltán, a Közti Zrt. stúdióvezetője beszélt a kecskeméti tervekről. Elmondta, hogy a most lezárult projekt a kecskeméti Intermodális Csomópont kialakításának és a hozzá kapcsolódó közösségi közlekedés fejlesztésének előkészítése volt. A kecskeméti Intermodális Csomópont az egykori polgármester, Lechner Ödön által megálmodott helyszínen, a Rákóczi út tengelyében épül majd fel. Az ICS megvalósulása után megszűnik a Széchenyi téri decentrum, valamint a Noszlopy Gáspár parkban lévő buszpályaudvar, a helyközi és helyi pályaudvar pedig a csomópontban kap helyett. A Rákóczi út végén egy széles, trapéz alakú, 7000 négyzetméteres teret alakítanak ki, és ennek a centrumába épül fel az a pavilonépület, amelyből fel lehet majd jutni az Intermodális Csomópont épületébe. A Hunyadivárost és a Rákóczi út térségét jelenleg még kettévágja a vasút, de az új pályaudvar, buszperonok és a vasúti vágányok felett átvezetett hídépület erre a problémára is megoldást jelent.
Az Intermodális Csomópont tervezésében a Közti mellett részt vett az Unitef'83 Zrt. is. A cég képviselője Körösi Gábor arról beszélt a rendezvényen, hogy az Intermodális Csomópontban két busz-, és két vasúti peron lesz, ahonnan mozgólépcsőkön és lifteken lehet feljutni majd a hídépületbe. Az épülethez egy 100 férőhelyes P+R parkoló is kapcsolódik majd, amely a buszpályaudvar alatti területen, földalatti mélygarázsként épül meg. Az intermodális pályaudvar környékén gyakorlatilag az összes érintett csomópont átépül majd, így például kiépül egy kvázi tehermentesítő út, amely - több ponton kicsatlakozva a Kuruc körútra - a jelenlegi vasútállomás előtt fog haladni, az Intermodális Csomópont épülete alatt, majd a volt KTE pályával párhuzamosan továbbhaladva a régi hűtőház telkén át, a NAV székháza mellett éri el a körutat.
A projekten belül a közösségi közlekedés újratervezésével foglalkozott az Utiber Kft., amelynek képviselője Kisszékelyi Gyula elmondta, az elemzések során megállapították, hogy Kecskeméten nagyon magas az egy főre jutó gépjárművek aránya és ezért viszonylag kevesen használják a tömegközlekedést. Azért vásárolt új hibrid buszokat és azért terveztette újra Kecskemét Önkormányzata a helyi tömegközlekedés rendszerét, hogy népszerűbbé váljon a környezetbarátabb tömegközlekedés. Új buszfordulókat, buszmegállókat, P+R parkolókat, a kiskörúton az autós forgalommal szembeni buszsávot terveztek. A fontos célpontok eléréséhez átszállás nélküli kapcsolatokat, a sugaras vonalhálózat helyett átlós kapcsolatokat hoztak létre.
A tervek megvalósulása esetén az átszállásszám kb. 30%-kal csökken majd, a tömegközlekedési hálózaton utazást kezdők száma kb. 5%-kal nő. A utazási idő megtakarítás 1200 utasóra/nap megtakarítás is lehet, a helyi autóbuszok futásteljesítménye pedig napi 300 km-rel csökkenhet.
A tervezés lezárult és Kecskemét Önkormányzata reméli, hogy pályázati forrásból 2018-ra a kivitelezés is megvalósulhat.
Forrás: Közti Zrt.