Az Európai Unió több tagállamában is egyre nagyobb problémát jelent az építőipari szakember-utánpótlás biztosítása. Az építési ágazat 2015-ben az EU teljes GDP-nek 8,5%-át adta. Több mint 14 millió munkavállalót foglalkoztatott, és az ágazat 3,2 millió vállalkozásának többsége 20 főnél kevesebbet foglalkoztat. Az ágazatot a munkaerő nagy mobilitása és a változó munkakörülmények (például az időjárási körülmények) jellemzik. Az építőipari szakmák nem túl népszerűek a fiatalok körében, és rendkívül magas az iskola-, illetve a pályaelhagyók aránya. Az ágazat azonban kritikus szerepet tölt be a „zöld", azaz környezettudatos politikákban is, mivel az EU teljes energiafelhasználásának 40%-áért az épített környezet felel.
A fentiek alapján a foglalkoztatottakra vonatkozó képzettségi követelmények előrejelzése, a szakképzési rendszerek adaptálása, valamint az ágazatban dolgozók képzettségi hiányosságainak megszüntetése egyaránt kulcsfontosságú feladat.
A Szlovén Építőipari és Építőanyag Kamara (CCIS CCBMIS) által koordinált és az Erasmus+ Partnerség Program anyagi támogatásával megvalósuló SKILLCO projektben a német, magyar és szlovéniai építőipari munkaadói szervezetek és szakképző intézmények mellett az EU építőipari munkáltatóinak ernyőszervezeteként eljáró Európai Építőipari Szövetség (FIEC) vesz még részt.
A projekt fő célkitűzése a partnerországokban tapasztalható képzettségi hiányosságok, valamint az előre jelzett képzettségi igények feltárása és összevetése, és ezek figyelembe-vételével olyan tanulási egységek (modulok) meghatározása és kidolgozása, melyek egyrészt integrálhatók a partnerországok meglévő ágazati szakképzési tanterveibe, másrészt a felnőttképzésben is felhasználhatók.
A projekt első lépéseként az ágazatra jellemző képzettségi hiányosságok feltérképezésére a partnerek két eltérő kérdőívet állítottak össze. Az egyiket a szakiskolák küldték ki a korábbi tanulóik számára, a másikat pedig a munkaadói szervezetek a tagszervezeteikhez jutatták el.
Az ÉVOSZ által kiküldött kérdőívekre harminchat építési vállalkozó küldte meg válaszát. A válaszok kiértékelését követően 2017. április 12-én az ÉVOSZ szakképzési bizottsága tagjainak részvételével egy un. fókuszcsoport megbeszélésre került sor, ahol a résztvevők megvitatták és meghatározták azokat az általuk legfontosabbnak tartott szakterületeket, amelyeknek a szakképzés tematikájába történő integrálását kezdeményezni fogják. Ezt követően a partnerek összevetik az egyes tagországok előterjesztéseit, és ez alapján a 2017 júliusában a kecskeméti Gáspár András Építőipari Szakiskolában tartandó projekttalálkozón véglegesítik majd a kidolgozandó szakképzési egységek (modulok) körét.
A 2016 novemberében induló projektben ezt követően országonként egy-egy szakiskolai, illetve felnőttképző pilot projekt kerül megvalósításra. Majd ezt követően a tanfolyamok tapasztalatainak figyelembevételével kerülnek a képzési modulok véglegesítésre. Az Erasmus+ Partnerség projekt keretében megvalósuló hároméves projekt 2019 végén zárul.
Pete Zoltán
ügyvezető igazgató helyettes
ÉVOSZ