A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Pier B nevet viselő új utasmólóját várhatóan már 2018 nyarán birtokba vehetik az utasok. A Budapest Airport nagy volumenű, saját finanszírozású beruházásával a nem-Schengeni 2B Terminál utasforgalmi területét több, mint tízezer négyzetméterrel növeli meg. Az építkezéshez a MEVA különböző zsalurendszereit alkalmazták a felhasznált modern betontechnológia miatt.
A Budapest Airport a B utasmóló tervezésével a 6 évvel ezelőtt átadott SkyCourt csarnokot is tervező Tima Zoltán Prima Primissima díjas építészt, illetve a KÖZTI tervező csapatát, míg kivitelezésével a SkyCourtot is felépítő KÉSZ Építő Zrt-t bízta meg. Az utasmóló megvalósításának összköltsége több mint 7,8 milliárd forint.
Generál kivitelező: KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. Tartószerkezeti tervező: KÖZTI Zrt. Vasbeton szerkezet: Produktív Plusz Kft. Szerkezetépítő Alvállalkozó: Inter Konstrukt Kft. Zsalutechnika: MEVA Zsalurendszerek Zrt. Látványbeton technológia: Kapu László - Látványbeton Kft. Betontechnológia: Beton Technológia Centrum Kft. - BTC Kft. Laboratóriumok; CRH Magyarország Kft. Transzportbeton Szolgáltatók: Duna-Dráva Cement Kft.; FerihegyBeton Kft. Betonacél szőnyeg: Bamtec HU Gyártó kft. BAMTEC tervek: BIM Design Kft. |
ELSŐDLEGES SZEMPONT AZ UTASOK KÉNYELME
Összesen 10 új utashíd kap helyet a 220 méter hosszú területen, és 27 különféle beszállítási módra nyílik majd lehetőség az építészeti megoldásoknak köszönhetően - igazodva a különféle légitársasági igényekhez (buszos és gyalogos, közvetlen beszállítás).
Az épületszárnyat az utasok kényelmét, a funkcionalitást és a legtöbbet nyújtó ár-érték arányt szem előtt tartva tervezték, úgy, hogy megmaradjon a terminál építészeti egysége. Az utasmóló acél, látszóbeton és üveg kombinációjából fog állni, stílusjegyei pedig a régebbi 2B Terminál és a SkyCourt építészeti vonásait ötvözik.
ELEGÁNS LÁTSZÓBETON FELÜLETEK
Az első ütemben a tervezett épület „másfél szintes" kialakítású, és teljes hosszában sík padlójú lesz. A belső pillérek nélküli csarnoktér a fő, funkcionális területet jelentő indulási tranzit szint, amely belső elrendezés flexibilis kialakítását teszi lehetővé. A csatlakozó légi oldali előterének funkcionalitása meghatározta a rámpákkal csatlakozó fix hidak alaprajzi helyét és kialakítását.
Az építészeti koncepció célja - a kötött funkcionális követelmények gazdaságos és észszerű kielégítése mellett - az épület belső és külső megjelenésének egyszerűségében tiszta és átláthatóan rendezett kialakítása, amelynek alapja a csatlakozó meglévő terminálépület homlokzati és belsőépítészeti anyaghasználatának visszafogottsága, illetve a raszter-rendjéhez igazodó szigorú homlokzati és alaprajzi szerkesztés.
Az épület tartószerkezeti kialakítása helyszíni, látszó monolit vasbeton szerkezettel történik, amely a raszterenként ismétlődő azonos keresztmetszetű keretállásokkal biztosítja az indulási szinti csarnoktér erőteljes, de rendezett belső megjelenését is. Minden szinten 1. kategóriájú, világos látszóbeton minőségű, a közönségforgalmi területeken szabadon látható vasbeton szerkezeti elemek (pillérek, fő- és fiókgerendák, lépcsőházak vasbeton falai) lesznek beépítve.
MEVA ZSALURENDSZEREK – KÜLÖNBÖZŐ TÍPUS, KÜLÖNBÖZŐ FELADATRA
A magas követelményszintű, építészeti igényeknek megfelelő, alkalmazott szabványokban szereplő értékektől eltérő, és tervezők által összeállított látszóbeton felületek kialakítása során sikerült szoros együttműködést létrehozni a zsalu- és a betontechnológia érintett szereplői, valamint a tervezők között. A többszöri próbafelületek elkészítése után a látszóbeton felületek elérték végleges formájukat, figyelve a legapróbb részletekre is (átkötések kiosztása, felületi homogenitás, sarkok, élek, lenyomati kép, munkahézagok megjelenése, kialakítása). Meg kell említeni a tartószerkezeti tervezők szerepét, akik a szerkezeti csomópontok ki-, illetve átalakítása során, a látványbeton szerkezetek műszaki megvalósíthatóságának szem előtt tartása mellett rugalmasan igyekeztek a kivitelezői kéréseknek eleget tenni.
Kiemelt figyelmet igényelt a zsaluzatok anyagválasztása, előkészítése, a betonok helyszíni ellenőrzése, bedolgozási technológiája, utókezelése, az elkészült felületek utólagos mechanikai védelme, melyet sikerült megvalósítani a magas munkafegyelem és a szakkivitelező munkavállalóinak kellő odafigyelése révén.
A MEVA zsaluzat rendszerei közül a földszinti pillérekhez a CaroFalt pillérzsaluzati rendszert alkalmazták, Alkus héjalással, a falakhoz, emeleti pillérekhez, a fő tartógerendák oldalaihoz pedig a Mammut keretes zsaluzatot, faanyagú előhéjalással. Az ID 15 keretes támaszrendszer biztosította az előszerelhetőségből adódó, kellően ütemezhető zsaluzati tartószerkezet vázát, hagyományos fatartós-zsaluhéjas borítással, a magas (6,00-9,00 m) födémek kivitelezéséhez.
KIVITELEZÉS KOMOLY SZABÁLYOK MELLETT
A munkaterület megközelítése a felvonulási terület felől kizárólag az SRA (szigorított őrzésű) területen keresztül, guruló- és belső szervizutakat keresztezve, felvezetés mellett lehetséges, hiszen a kivitelezés során mindvégig figyelni kellett a Reptér Belső Szabályzatait.
Az általánostól eltérő, több lépcsős feladatot jelentett a daruzási tevékenységek helyszínspecifikus engedélyeztetése (ReFü, AODM) is, az akadályfények, akadályfestések, légiforgalmi korlátozások miatt. A kivitelezés során kiegészítő autódarus munkavégzésre is szükség volt a 3 db toronydaru vezérgép (ÉGV) felállítása és üzemben tartása mellett. Az adminisztrációs feladatokat természetesen ebben az esetben külön-külön el kellett végezni.
BAMTEC betonacél szőnyegekkel valósították meg az indulási szint alatti födémlemez betonacél szerelésének kiváltását, amelyet már a SkyCourt épületnél is eredményesen alkalmaztak 7 évvel ezelőtt. Ennek áttervezését a BIM Design Kft. készítette el, vashányad optimalizálás mellett, melyet a tényleges igénybevételekre való tervezés tett lehetővé, amit a Bamtec HU Gyártó Kft. által készített méretpontos betonacél szőnyegekkel vált lehetségessé lekövetni. Ezzel a technológiával a betonacél szerelés helyszíni munkaidő szükségletét jelentősen sikerült redukálni, a csökkentett anyagmennyiségből adódó költségmegtakarításon felül – így a járulékos kapcsolódó költségeket (pl. toronydaruzás) is -, a hagyományos szerelésnél gyakrabban előforduló szerelési hibák minimálisra szorítása mellett, mivel a betonacélok már a pontos helyükre illesztve érkeztek a helyszínre. A terv szerinti vasalási képet adták vissza a szőnyegek elhelyezése és kiterítése után. Ezen technológia időmegtakarítása a nyírási-átszúródási vasalási csapokkal kombináltan, illetve a hullám távtartók alkalmazásával biztosította a lehető legjobb eredményt.
További információ: meva.hu