2019. július 19., péntek

UJ HONLAP BANNER 250 100

A Kormány a 1168/2019. (III. 28.) Korm. határozatával jóváhagyta a „Szakképzés 4.0 - A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira" című dokumentumot, és végrehajtása érdekében felhívta az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy

  • gondoskodjon részletes, feladatszintű Cselekvési Terv készítéséről és annak kétévenkénti aktualizálásáról;
    A feladat végrehajtásának határideje: 2019. április 30.
  • a Stratégia végrehajtására az érintett miniszterekkel a feladatkörüket érintő jogszabályi környezetet vizsgálják felül, a szükséges módosításokra készítsenek előterjesztést.
    A feladat végrehajtásának határideje: 2019. szeptember 30.
  • készítsen előterjesztést a Kormány részére a „21. századi szakképző iskolák fejlesztése" című program megvalósításáról.
    A feladat végrehajtásának határideje: 2019. április 30.

A „Szakképzés 4.0 Stratégia" a szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája. Az új rendszer 2020 szeptemberében indulna, főbb jellemzői:

  1. A szakgimnázium helyett bevezetik az 5 éves technikumi rendszert a felsőoktatás előszobájaként
    A jelenlegi szakgimnáziumi 4+1 struktúra helyébe az 5 éves technikumi képzés lép, amelynek zárásaként a négy közismereti tantárgyból kell érettségi vizsgát tenni. Az ötödik érettségi vizsgatárgyat a szakmai vizsga váltja ki, emeltszintű érettségi tárgynak megfeleltetve. Sikeres technikusi vizsga egyenes utat jelenthet a szakirányú felsőoktatásba.
  2. Differenciált ösztöndíjrendszert alakítanak ki
  3. Jó minőségű, korszerűen felszerelt ágazati alapozó tanműhelyeket hoznak létre;
  4. Biztosítják a duális képzés feltételeit (ágazati és vállalati képzőközpontok)
  5. Könnyen hozzáférhető digitális tankönyvek lesznek
  6. Elősegítik anaprakész oktatói tudást
    • Vállalati helyszínű akkreditált oktatói képzésekkel
    • Beengedik a mérnököket, a gazdaságban dolgozó szakembereket óraadóként az iskolába
    • Rugalmasabb mérnöktanár- és szakoktató-képzéseket tesznek lehetővé
  7. Az iskola feladatalesz az alapkompetenciák(szakmai és általános) megadása, a speciális igények kielégítése pedig a felnőttképzés feladata;
  8. A képzésbe beépülnek az „Ipar 4.0" követelményei,a szakmai tantárgyak oktatása során jelenik meg a digitalizáció
  9. Munkaerő-piaci előrejelző rendszert hoznak létre;
  10. Összehangolják a szakirányú felsőoktatási képzéseket és a középiskolai képzések képzési és kimeneti követelményrendszerét
  11. A felvételit számítógépen végzett kompetenciamérés váltja fel: A kulcskompetenciára fókuszáló méréssel lehet bekerülni a szakmai képzésbe.
  12. Orientációs évfolyam lehetőségének vezetik be azokban az iskolákban, amelyek ezt pedagógiai programjukba beveszik. Programja a helyi pedagógiai adottságokhoz igazodhat.Cél az alapkészségek megerősítése.
  13. Rugalmas tankötelezettségi korhatárt vezetnek be: minimum rész-szakképesítéssel
  14. Az általános iskolát 15 éves korig el nem végzőknek „Dobbantó program"-ot tesznek lehetővé: utána mehet műhelyiskolába vagy a normál szakképzésbe.
  15. Bevezetik a műhelyiskolát: egy mester és egy pedagógiai mentor mellettaddig marad a tanuló, míg rész-szakképesítést nem szerez. Aki végzettség nélkül hagyja el az iskolai rendszerű szakképzést úgynevezett műhelyiskolában még megszerezheti a szakmai végzettséget.
  16. Átjárhatóságot biztosítanak iskolatípusok és területek között
  17. Technikumi vizsgarendszer:
    o 12. évfolyam végén a négy kötelező érettségi tárgyból kell vizsgázni.
    o 13. évfolyam után, megkapja az érettségi bizonyítványt.
    o Az utolsó évben egyértelműen duális lenne a képzés, közismereti tárgyak nélkül.
  18. Felnőttoktatásban rövidített képzési idő lehetőségét vezetik be
  19. Gimnáziumban érettségizetteknek és felsőoktatásból kihullottaknak 2 éves technikusképzést tesznek lehetővé
  20. Biztosítjáka felsőoktatással az összeköttetést (mindkét irányban a tartalom összehangolása, innováció közvetítése), ezzel megkönnyítik a szakirányú továbbtanulást.
  21. A szakképző iskolákban minden diák szakképzési ösztöndíjatkap (tanulmányai alatt és az eredményes vizsga után is)és (tanulói) munkaszerződést (duális képzésben) és munkajövedelmet vezetnek be

 

Magyar Mária
jogi szakokleveles építészmérnök

 

Eseménynaptár

Július 2019
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Keresés

banner kne 180 240

mehi-banner-media 120x240

Partnereink

EVOSZ-logo

measzlogo fb

 

 

logo rigips-w 

proidea-logo-fb

VarepitoPalyazat logo-web

 

 

bme logo-kicsi

 

Ybl-logo-kicsi

  mapasz-logo-web

 

zeosz-logo-webebsz logo 2

 

 

 HuGBC LOGO kicsi

 

TEGY-web

 Burkolattechnika-egyesulet-logo-web

 Hazicincer logo

    Kivet-logo-web

 

 

 

 

Construmalogo-web

  emsz-logo-web180

mti hirfelhasznalo

 

dimag logofinal-web

 
 
 observer logo-web