Felkerült az utolsó gerenda is a 632 méter (2,073 láb) magas épület tetejére, amelyet a nemzetközi tervező és építő cég, a Gensler álmodott meg. A Sanghaj Torony a fenntartható épülettervezési stratégiák iskolapéldája: a város Lujiazui nevet viselő kereskedelmi negyedében kilenc szinten biztosít kiemelkedő közösségi tereket.
"A Sanghaj Torony a várostervezés és -építés újfajta megközelítését képviseli" - fejtette ki Art Gensler, az AIA (American Institute of Architects [Amerikai Építészek Intézete]) tagja, a Gensler cég alapítója. "A fenntartható és a csúcstechnológiájú, energia- és környezettudatos, intelligens épületek tervezése terén alkalmazott legújabb megoldások felhasználásával, az épületnek a környező városi térbe való gondos integrálásával, illetve azzal, hogy a Toronyban számos közösségi életteret biztosítunk a városlakók számára, a
Sanghaj Torony hozzájárul ahhoz, hogy az emberek újragondolják a mai nagyvárosok felhőkarcolóiról alkotott kevéssé pozitív képet, és ezáltal megnyitja a kaput a szupermagas épületek következő generációja előtt."
A Sanghaj Torony a Lujiazui Pénzügyi és kereskedelmi zónában épül, Sanghajnak egy olyan részén, amely 20 évvel ezelőtt még szántóföld volt. A terület a szupermagas épületeknek helyt adó területek közül vezető helyen áll Kínában, hiszen a Sanghaj Torony mellett két másik égbetörő felhőkarcoló is áll itt: a Jin Mao Torony és a Shanghai World Financial Center (Sanghaji Pénzügyi Világközpont).
A Sanghaj Toronyban az 'A' kategóriás irodák mellett üzletek, egy luxusszálloda, és kulturális létesítmények is helyet kapnak. A legfelső emeleteken a világ legmagasabb kilátójáról élvezhetik a panorámát a látogatók, míg a Torony talapzata elegáns üzleteknek és egy nagy rendezvényközpontnak ad otthont. A földalatti szinteken is lesznek üzletek, fel lehet szállni majd a sanghaji Metróra, az autókat pedig háromszintes mélygarázs várja.
"A Sanghaj Torony csúcsszerkezetének befejezésével a Lujiazui kerület toronyhármasa élethű képet ad Kína múltjáról, jelenéről és a határtalan lehetőségeket rejtő jövőről" - magyarázta Jun Xia, a Gensler egyik fő tervezője, a Sanghaj Tornyot tervező csapat
vezetője. "A torony tervezésekor Sanghaj hagyományos parkjaiból és épületeiből merítettünk ihletet, és megkíséreltük a tradicionális elemeket úgy újrafogalmazni, hogy azok illeszkedjenek a zajló, nagyvárosi léthez, és szimbolizálják a modern Sanghaj és Kína
létrejöttét."
A projekt megvalósításáért a Shanghai Tower Construction & Development Co., Ltd felel; a statikai, szerkezettervezési feladatokat a Thornton Tomasetti látja el; a Cosentini Associates végzi az épülettechnikai tervezést, a Tongji Egyetem Építészeti
Tervező- és Kutatóintézete (Architectural Design and Research Institute) pedig a helyi tervező tanácsadó. Az építkezés befejezését 2014-re tervezik.
A torony szerkezete
A Sanghaj Torony kilenc egymásra épülő hengerből áll, amelyek az épület belső magját alkotják. A hengereket a Sanghaj Torony egyedi, spirális alakját adó, védőrétegül is szolgáló, külső homlokzati szerkezet veszi körül, amely a belső magot körülölelve fokozatosan, 120 fokban fordul el. A belső mag és a külső 'bőr' közti térben
kilenc átrium kap helyet, amelyek egyfajta 'lebegő kertként' funkcionálnak. A hagyományos városi bevásárlóközpontok belső kertjeihez és a városi közterekhez hasonlóan a Sanghaj Torony nagyközönség számára megnyitott átriumai a közösségi élet színteréül szolgálnak: a szakértő kerttervezők által gondosan kialakított, zöldellő kertekben éttermek, kávézók, üzletek várják a kikapcsolódni vágyó látogatókat. A lebegő kertekkel övezett Sanghaj Tornyot így a szó szoros értelmében körülveszik a közösségi terek.
A Sanghaj Torony belső és külső burkolata egyaránt áttetsző, így a belső mag nincsen elszigetelve a nyüzsgő sanghaji városi élettől. A földszinten a várossal való közvetlen vizuális és fizikai kapcsolatot ugyanakkor számos bejárat is biztosítja, amelyeken
keresztül megközelíthetők az itt lévő üzlethelyiségek és a különféle rendezvények számára szolgáló terek, és a Torony a metróval is könnyen elérhető.
A Sanghaj Torony felsőbb emeleteire a Mitsubishi által kifejezetten a Toronyhoz tervezett, innovatív, dupla magasságú felvonókkal lehet feljutni: az itt dolgozókat és a látogatókat a világ leggyorsabb, percenként 1,08 kilométeres sebességgel közlekedő liftjei repítik
felfelé.
Fenntartható stratégiák
A Sanghaj Torony tervezésekor a legfontosabb szempont a fenntarthatóság volt. Az elkeskenyedő homlokzat aszimmetrikus, kúpos alakjának és felületi kidolgozásának köszönhetően az épület szélterhelését 24 százalékkal sikerült csökkenteni, melynek eredményeként az építőanyag-költség 58 millió USA dollárral lett kevesebb. Az épület áttetsző külső és belső homlokzatán át szabadon jut be a természetes nappali fény, miáltal világítási célokra jóval kevesebb elektromos áram szükséges. A felhőkarcoló külső 'bőre'
ugyanakkor remek szigetelőréteget alkot, és így kevesebb energiát kell felhasználni az épület fűtésére és hűtésére.
A torony tetején a spirál alakú parapet felfogja és összegyűjti az esővizet, amelyet azután a fűtési és légkondicionáló rendszerek hasznosítanak. A közvetlenül a parapet alatt elhelyezett szélturbinák a felső emeletek számára biztosítanak villamos energiát, míg a 2.130 kW
teljesítményű, földgázüzemű, kapcsolt energiatermelésű (azaz hő- és villamos energiát egyaránt) biztosító rendszer pedig az alsóbb emeleteket látja el. A hasznos területnek összesen egyharmada zöld terület lesz, és a gondosan tervezett kertek szintén hűtik majd az épületet.
A Sanghaj Toronyban alkalmazott fenntartható technológiák évente összesen 34.000 tonnával csökkentik az épület szén-dioxid lábnyomát, és a Torony építőinek tervei szerint az épület minden bizonnyal megkapja a U.S. Green Building Council (az Amerikai Egyesült Államok Környezettudatos Építési Egyesülete) által odaítélt 'aranyfokozatú' minősítést (LEED [Leadership in Energy & Environmental Design] Gold), valamint a Kínai Környezettudatos Építés Egyesület (China Green Building) 'háromcsillagos' (Three Star) minősítését.
További információ és képek az épületről: du.gensler.com
Forrás: MTI OTS