2024. május 17., péntek

UJ HONLAP BANNER 250 100

iparagi-felmeres-kep-kicsiAz építőiparban az elmúlt évek jelentősen visszaeső termelés miatt lezajlott változások ellenére, más iparágakhoz képest meglepően kevés hivatalos információ áll rendelkezésre a piacon érdekelt szakember csoportok és a megrendelők jellemzőiről, döntési preferenciáiról.

Ezt a hiányt pótolja a nemrégiben elkészült IPARÁGI FELMÉRÉS 2012, amely strukturált kérdőív segítségével, 629 magánvásárlóval, 202 építésszel és 794 kivitelezővel folytatott, 25-30 percet igénybe vevő telefonos és személyes interjúk eredményeit foglalja össze. A felmérést a Build-Communication és az Építők és Építkezők Klubja készítette.

 

Az alábbi összefoglaló a kivitelezői és az építész panelben megkérdezett szakemberek véleményének rövid kivonata.

 

A kivitelezők munkáinak 74%-a felújításokról származik

Az építőipari ágazatot az új építések drasztikus csökkenésével a felújítási munkák tartják évek óta a vegetatív állapotban – ez mutatja számszerűen is a Build-Communication és az Építők és Építkezők Klubja által elvégzett iparági felmérés kivitelezői paneljében megkérdezett 794 kivitelezők háromnegyedének véleménye: nekik az elmúlt 2 évben döntően a felújítások adtak munkát.

Ugyanakkor a megkérdezettek mindössze 6 %-a nyilatkozott úgy, hogy van elegendő munkája, ennek ellenére mindössze 8%-uk utazik az országban bárhol megbízásért.

Arra a kérdésre kapott válaszok, hogy ma mely szegmensek milyen arányban veszik ki a részüket az építőipari termelésből, jól szemléltetik az építőipar mai helyzetét.
A felmérés kivitelezői paneljében megkérdezett 794 szakember a ma nyilvántartott épületek építésével foglalkozó 27 vállalkozáshoz viszonyítva a piac 2,9 %-át teszi ki, így jó közelítéssel nevezhetőek a felmérés adatai erre a körre reprezentatívnak.

iparagi-felmeres-kordiagram-web

Új családi ház építése az összes megkérdezett esetén a munkák 13 %-át tette ki, ahogy az új közületi megbízások aránya szintén 13% volt. A 74 %-nyi felújításból 35 %-nyi megbízást családi házak, 11 %-nyit lakások tulajdonosai adtak, míg a munka 28 %-a származott családi háznál nagyobb beruházásokról.

Az elmúlt 2 évben a panelben szereplő kivitelezők 70%-a dolgozott családi háznál nagyobb beruházásokon is.

Ezek között a leggyakoribb az új ipari- vagy mezőgazdasági létesítményeken kapott munkák voltak (15%), és ezen típusú épületek között sok felújítási munka is volt (20%). A legtöbb felújítási munkát emellett az oktatási és kulturális létesítmények (27%) valamint az irodaépületek (20%) adták.

A felmérés adatai szerint a piacon zömmel mikro vállalkozások dolgoznak, maximum 5 fős brigádok (47%), míg további 28%-uk egyedül, 1-2 fő segéddel végzi el az vállalt munkát.
A felmérés eredményei szerint az építőipari szakembereknek megélhetésük biztosításához nem csupán több szakipari munkához érdemes értenie, de nyitottnak kell lennie a szakmai újításokra is, amelyekkel az interneten az építkezések előtt és alatt aktívan informálódó megrendelők minden bizonnyal találkoznak.

Minden megkérdezett a felmérésben felállított 12 szakmunka közül legalább 3-4 félét vállal és több mint felére (62%) jellemző, hogy szívesen kipróbál új termékeket, új technológiákat.

A megkérdezett a kivitelezők 10 %-a műemlékek felújításában is részt vehetett, és felújításokon a felmérésben részt vevő 202 építész 18 %-ának is volt feladata, ami azt mutatja, hogy ez a szegmens még bőven tartogat feladatokat az építőipar szereplői számára.

Az építészek ötöde szerint a megrendelők tájékozottabbá és tudatosabbá váltak

Jóllehet számos felújítási munkához is szükség van az építészek szakértelmére, az új építésű beruházások jelentős csökkenését a megbízások mennyiségének drasztikus csökkenésével ők érezték meg a legjobban.

A megkérdezett 202 építész nagyjából ötöde, mindössze 23 %-nyian nyilatkoztak úgy, hogy nincs más tevékenységük, csak építészként dolgoznak, míg az építészek ¾-e más kapcsolódó területen is vállalt feladatokat az elmúlt két évben.

Az építész panelben megkérdezettek nagyjából harmadának az elmúlt 2 évben családi háznál nagyobb beruházásban nem volt alkalma közreműködni. 36% munkáinak több mint 50%-a még mindig a családi házas piacról származik, ők átlagosan hozzávetőleg fele-fele arányban dolgoztak az elmúlt két évben új építésű családi házakon illetve felújításokon.

Akik dolgoztak családi háznál nagyobb munkán, azoknak a leggyakrabban az oktatási intézmények és kulturális létesítmények építése és felújítása területén jutott munka. Az elmúlt években tapasztalt változások között a legtöbben természetesen a jelentősen kevesebb munkáról és a megbízási díjak drasztikus csökkenéséről számoltak be: a tervezési árak a válaszadó építészek 24 %-a szerint kimondottan a töredékére csökkent, míg 16% vélekedett úgy 3-4 éve stagnál.

A piaci változások kapcsán mind az építészek, mind pedig a kivitelezők arról számoltak be, hogy a magánépíttető megbízók, főleg az internet használatának köszönhetően, rendkívül tájékozottak és döntéseik során igen tudatosakká váltak. Ennek ellenére az összes terméket figyelembe véve ugyan eltérő mértékben, de áltagosan az esetek 64%-ban kérik a tervezőt, hogy a terv megvalósításához szükséges termékek kapcsán is tegyen javaslatot.

További információ: www.buildmarketing.hu

Forrás: Build Communication

 

Eseménynaptár

Május 2024
H K Sz Cs P Szo V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Keresés

banner kne 180 240

mehi-banner-media 120x240

Partnereink

EVOSZ-logo

measzlogo fb

 

 

logo rigips-w 

proidea-logo-fb

VarepitoPalyazat logo-web

 

 

bme logo-kicsi

 

Ybl-logo-kicsi

  mapasz-logo-web

 

zeosz-logo-webebsz logo 2

 

 

 HuGBC LOGO kicsi

 

TEGY-web

 Burkolattechnika-egyesulet-logo-web

 Hazicincer logo

    Kivet-logo-web

 

 

 

 

Construmalogo-web

  emsz-logo-web180

mti hirfelhasznalo

 

dimag logofinal-web

 
 
 observer logo-web