A Roto AG. 2012. november 7.-én tartotta hagyományosnak számító VII. Nemzetközi Sajtónapját tetőablak gyártásának központjában, a németországi Bad Mergentheim-ben.
A 12 országból érkezett 50 újságíró, a nemzetközi szaksajtó képviselői, megismerkedtek a Roto európai ablak piaci értékelésével, legújabb termékeivel és tetőablak gyárában érdekes üzemlátogatáson vettek részt.
Az előadók közül nagy érdeklődésre tartott számot Prof. Manfred Güllner, a forsa Intézet (társadalom kutatások és statisztikai elemzések intézete) alapítójának és vezetőjének előadása. M.Güllner előadásában egy több országra kiterjedő tanulmány eredményeit ismertette, amelynek témája az internet szerepe az ablak vásárlók döntései során.
A tanulmány a Roto kezdeményezése alapján 5 kérdésre kérte közel 500 végfelhasználó, ablakvásárló véleményét. A munka során több ország vásárlói körében (Franciaország, Németország, Benelux államok, Spanyolország, Lengyelország) készült a felmérés.
Döntő előny a szakembereknél
Az első kérdés azt kívánta tisztázni, mennyire fontos információs forrás az internet a vásárlók számára. Ki lehet jelenteni, hogy valamennyi országban jelenleg az internet kisebb jelentőségű, mint az ablakgyártók és kereskedők helyi személyes kapcsolatfelvétele. Kevésbé tartják a vevők fontosnak az internetet Németországban és a Benelux államokban (36 %), Spanyolországban (47%) és Lengyelországban (33%). Fontosnak tartják Spanyolországban 21%, a Benelux országokban 34%, Lengyelországban 36% arányban. Itt is, mint minden kérdésnél fontos megjegyezni, hogy az egyes korcsoportok különböző eredményeket adnak. Arányaiban ki lehet jelenteni, hogy a kor növekedésével csökken az internet jelentősége. Amíg a 18-29 éves korcsoportban jelentős az internet alkalmazása, 60 év feletti korcsoportban szinte elhanyagolható. (1. ábra)
Európai prioritások
A második részben arra keresett a felmérés választ, milyen forrást használnak az ablakvásárlók. A német végfelhasználók 49%-a a szakkereskedők honlapját keresi fel, 42% az ablakgyártók, 28% az építőanyag áruházak és 24% az ablakgyártó ipar alapanyag szállítóinak honlapján tájékozódik. A vásárlók majd harmada egyáltalán nem használná az ipar internet kínálta információit. Hasonló az eredmény a Benelux országokban is, azonban itt az érdeklődők 56%-a a gyártók információit alkalmazná. Itt is igen magas az internet információkat elutasítók aránya, 19%. A spanyolok közel egyenlő arányban tájékozódnak az ablakgyártók (64%) és kereskedők (62%) honlapjain, de az építőanyag áruházak (53%), az alapanyaggyártók (47%) aránya is magas. A kutatás szerint ráadásul az ablakvásárlók csak alacsony arányban informálódnak a közösségi oldalakon (23 % a német és benelux vásárlók körében). Ebből a szempontból a lengyel vásárlók némileg kilógnak az átlagból, ahol a közösségi oldalak jelentősége nagy (46%).(2. ábra)
Milyen információkat várnak a fogyasztók ?
Konkrét ármegadások állnak az elvárások élén. A német és benelux fogyasztók 62%-a ill.78%-a számára ez különösen fontos. Spanyolországban és Lengyelországban ez az arány akár 85- ill. 86 %-ra is emelkedhet. De még a német (57%) és a spanyol (76%) vásárlók számára is igen fontos. Hasonló megállapítást tehetünk a beszerzési forrásokra (48-77%), az állami támogatási lehetőségekre (47-69%), a gyakorlati ablakmegoldásokra (41-75%), szerelési és műszaki bemutató filmekre (20-57%) vonatkozóan is.
(3. ábra)
A lényegben megegyező vélemény
A felmérés negyedik kérdése a lényegre vonatkozott. Miként becsülik az európai vásárlók az internet jelentőségét az ablakvásárlások során. A szakemberek számára a legfontosabb pozitív megállapítás, hogy az interneten beszerzett információk nem helyettesítik a személyes szaktanácsadást. Ezt állítja a német és lengyel vásárlók 64%-a, a spanyolok 52%-a, a Benelux országokban kérdezettek 57%-a. Más oldalról a lengyelek 80%-a, a Benelux országokban kérdezettek 61%-a, a spanyolok 5%-a gondolja úgy hogy az internet mindig fontosabb lesz ebből a szempontból. Csupán a német vásárlók gondolják ettől eltérően, hogy az internet csak 39%-ban fontos információs forrás.
Viszonylag egységes kép mutatja, hogy az interneten beszerzett információk alkalmatlanok egyedi megoldásokra, akár megtévesztő is lehet a túl sok információ miatt.
Ugyancsak a tanulmány eredménye, hogy a fogyasztók csak kis része kritizálja az ablakgyártó ipart, amiatt, hogy elhanyagolja az interneten való megjelenést. Ezt mindössze 11% gondolja a német, 16% a lengyel és 24% a spanyol vásárlók körében.(4. ábra)
Elutasítás a vásárláskor
Végül a kutatás során arra kerestek választ, hogy a fogyasztók vásárolnának-e ablakot interneten keresztül. A válasz egyértelmű „NEM".
A németek 80%-a, a benelux országokban 79%, a lengyelek 71%-a és a spanyolok 66%-a szerintr nem vásárolna ablakot ilyen módon. Igaz ugyanakkor, hogy a németek 13%-a, a spanyolok 33%-a esetleg ilyen módon vásárolna, leginkább a 30 év alattiak tudnák ilyen módon elképzelni. (5. ábra)
Összefoglaló megállapítások
- Az internet jelentősége a jövőben emelkedni fog, ez már csak abból a tényből is következik, hogy elfogadottsága a fiatal korosztályok körében magas.
- Jelenleg más információforrások fontosabbak az ablakértékesítésben mint az internet. Az ablakkereskedők és gyártók helyi szaktanácsadása elengedhetetlen.
- Az internet -legalább a közeli jövőben- nem lesz képes a személyes szaktanácsadást felváltani.
- A tényleges vásárlás a nagy többség szerint nem interneten történik.
Hogyan gondolkodnak a francia vásárlók az ablakról
A forsa Intézet felmérését kiegészítve Udo Pauly a Roto marketing vezetője a francia piacon ugyancsak 2012-ben a tns sofres kutatóintézet által végzett felmérésből közölt összefoglalót.
Ez alapján a francia vásárlók 96 %-a fontosnak tartja a magas minőségű ablakokat.
Energiatakarékosság, jó minőség, betörésgátlás és balasetvédelem a legfontosabb vásárlói szempont. Minden második francia vásárló fontosnak tartja az egyéni szaktanácsadást. A vásárlók jeletős része hajlandó további, kiegészítő előnyökért magasabb árat fizetni. A Roto széles választékával, a gyártók, a szakkereskedők és a vásárlók támogatásával teljes mértékben ennek az igénynek a támogatását kínálja.(6.ábra)
Forrás: Roto AG