Sajtótájékoztatóval egybekötött találkozót rendeztek a BAU szervezői október 18-19-én újságírók számára Münchenben, ahol a kiállító cégeknek lehetőségük volt újdonságaikat, fejlesztéseiket bemutatni a sajtó képviselőinek.
A két napos rendezvényen 148 újságíró és 150 kiállító vett részt. Magyarországot a Magyar Építéstechnika képviselte.
A találkozót megnyitó sajtótájékoztatón Dr. Reinhard Pfeiffer, a Messe München GmbH ügyvezető igazgatója köszöntötte a résztvevőket, röviden ismertette a BAU 2011 eredményeit (rekordnak számító, 2058 kiállító és 238.230 látogató vett részt), és bemutatta a BAU 2013-at.
A 180.000 m2-es fedett (17 csarnok) és a 3500 m2-es szabad kiállítási terület már teljesen foglalt, 2000 fölött van a 40 országból érkező kiállítók száma (negyede Németországon kívüli kiállító). 250.000 fős látogatószámot céloztak meg.
A 2013-as BAU kiállítást 4 fő téma köré csoportosítják: 1. Fenntartható építés, 2. Többgenerációs építkezés, 3. Energia 2.0 és 4. Városfejlesztés a 21. században.
Kapcsolódó cikk(ek): |
Nem véletlenül választották az orchideát és a gombát a kiállítás szimbólumának: mind a két növény különleges, az orchidea az eleganciájáról híres, a gombák pedig az újrahasznosítás mesterei. Ezt szeretné sugallni a kiállítás is: itt mindent megtalálhatnak az érdeklődő építészek, tervezők, mérnökök, gyártók, kereskedők, kivitelezők, diákok, ami a felelős, fenntartható építkezéshez kell, elegáns/rendezett keretek között.
A korábbi évekhez képest új, látogatóorientált témaelrendezéssel kívánják megkönnyíteni a hatalmas kínálatban való tájékozódást. A BAU kínálatát termék és építési anyagok mellett témakörök szerint is csoportosítják.
Mirko Arend, a BAU 2013 Kiállítás igazgatója a kiállítást kísérő előadásokat, fórumlehetőségeket mutatta be. A négy fő témát a hat nap alatt számos fórumon és speciális show-n fogják különböző nézőpontból és szempontból körüljárni, bemutatni, megvitatni.
Dieter Schäfer, a BAU tanácsadó testületének elnöke a kiállítók képviseletében beszélt a BAU fontosságáról, és felhívta a figyelmet a „Mi modernizáljuk Németországot" kampányra, amelyet a kiállításon fognak hivatalosan bemutatni. A kampány célja felhívni a figyelmet az épületek felújítására, modernizálására, mellyel egyrészt csökkenthető az energiafelhasználás, másrészt növeli az ingatlan értékét.
Végül Erich Gluch, az Ifo Gazdaságkutató Intézettől rövid ismertetőt tartott az európai építési piac jövő évi kilátásairól. A felmérést 15 nyugat- és négy kelet-európai országban végezték.
Felmérésük szerint az építőipari volumen az 1998-as szintre esett vissza. Idén kb. 2%-os csökkenést, 2013-ra a szakértők stagnálást jeleznek előre.
A legrosszabb a kilátás a mélyépítőiparban, ahol további erőfeszítéseket kell tenni, hogy megtartsák a mostani szintet, 2014-ig semmilyen javulásra nem látnak esélyt. Az intézményi építkezések területén 2014-től várható némi növekedés. A legoptimistább előrejelzést a lakásépítés területén adták: ezen a területen már 2013-ban is 1,5%-os növekedést várnak, 2014-ben pedig 3%-ost.
Az egyes országokat tekintve nagyon eltérőek a mutatók, mert a kedvezőtlen gazdasági környezetnek nagyon eltérő a hatása az építési igényre. A legrosszabb a helyzet a Mediterrán országokban (Spanyolország, Portugália), ahol nagyon magas az adósságszint. Ezekből az országokból menekül a tőke biztonságosabb helyekre, mint például Svájc, Norvégia és Németország.
Az állami építkezéseknek a következő években sem lesz kiemelkedő jelentőségük. Leginkább a felújításokra, modernizálásra fog koncentrálódni az energia megtakarítás érdekében.
A sajtótájékoztatót követően került sor a kiállítók és az újságírók találkozójára. Ahogyan az előző években, idén is a BO pavilonban várták a kiállítók a sajtó képviselőit, hogy bemutathassák új termékeiket, fejlesztéseiket.
Este a kiállítás szervezői vacsorával egybekötött fogadásra invitálták a kiállítókat és újságírókat München egyik impozáns éttermébe, az Angol kertbe, ahol nyugodt körülmények között folytatódhatott a beszélgetés.
A találkozók másnap is folytatódtak az B0 pavilonban.
A rendezvény nagyon jó alkalom volt arra, hogy új termékeket, anyagokat, technológiákat ismerhessünk meg, és ezeket Magyarországon is bemutathassuk a szakembereknek.
KI