A Duna-Dráva Cement Kft., hazánk egyik vezető építőanyag-gyártójának termékpalettája igen széles. Két cementgyárában (Vácott és Beremenden) összesen 11 fajta cementet gyárt, betonüzemei pedig országszerte megtalálhatók. A DDC Beton üzletágának 25 üzemében az általános betontípusok mellett speciális felhasználásra előállított betonok is készülnek, például hab-, hőszigetelő, vízzáró vagy könnyűbetonok.
Szokványos betontípusok nem szokványos épületekhez
Nem minden építkezéshez szükséges különleges beton, azonban a minőség minden alkalommal kiemelkedően fontos. Az alábbi referenciamunkák jól érzékeltetik, hogy milyen széles körben alkalmazhatók még a szokványos betonok is.
A jászberényi Mercedes Autószalon építésénél a CEM II/B-S 42,5 N típusú kohósalak-portlandcementet használták. Az építkezés 2015 októberében kezdődött, és jelenleg is tart. A projekt végéig várhatóan 2000 tonna váci cementre lesz szükség.
Ugyanebből a cementfajtából készül az új irodaterület betonja a Graphisoft Parkban, Óbudán. A körülbelül 40 vállalatnak otthont adó Parkban a dolgozók száma jelenleg több mint 2000, ami egyre nő, ezért elengedhetetlen az újabb építkezés. Így a Park várhatóan 8000 négyzetméter beépített területtel fog bővülni. A projekthez összesen 3000 tonna váci cementtel készült transzportbetont használnak fel.
A TIOCEM® CEMENT A kipufogógázokból keletkező légszennyező anyagok (mint a nitrogén-oxidok – NOX) a városi környezet egyik legnagyobb problémáját jelentik, hiszen veszélyesek az egészségre. A TioCem® számos területen (beton járdaszegélyek, tetőcserepek, térburkolatok, biztonsági korlátok, hangszigetelő falak, alagút béléselemek készítésénél is) biztosít tiszta és megbízható környezeti megoldást. Ez a cementtípus titán-dioxid tartalmú, ami a napsugárzás hatására katalizátor szerepet betöltve megköti és átalakítja a levegőben lévő káros nitrogén-oxidokat olyan anyaggá, amely már ártalmatlan az emberi szervezet számára. |
2013-ban indultak meg az Óbuda–Esztergom vasútvonal felújítási munkálatai, amelyekben a DDC is közreműködött. Az építkezés három szakaszra bontva valósult meg: az első ütemben az Esztergom és Piliscsaba közötti szakasz, a második részben a Piliscsaba–Pilisvörösvár szakasz, végül pedig a Pilisvörösvár–Óbuda közötti szakasz felújítására került sor. 14 770 m3, vevői receptúra alapján kevert betonra volt szükség az egyes szakaszok felújításához. Az elkészült építmény átadó ünnepségét 2015 augusztusában a solymári állomáson tartották.
A DDC 2013 és 2015 között részt vett a váci vasútállomás átépítési, korszerűsítési munkálataiban, illetve a hozzá tartozó infrastrukturális elemek kiépítésében. A nagyszabású projekthez a DDC Váci Betonüzem 15 760 m3 betont szállított, amelyet olyan különleges kivitelezési megoldások során használtak fel, mint például a pumpacső beépítése a sínek alá vagy az éjszakai betonozások. A szerkezeti betonok tartóssága alapkövetelmény volt, ezért az építkezés során folyamatos volt a technológiai felügyelet és a laboratóriumi ellenőrzés.
Különleges betontípusok építészeti kihívásokhoz
Légies habbeton
A habbeton összetételénél és konzisztenciájánál fogva minden résbe befolyik, teljes mértékben kitöltve ezzel a rendelkezésre álló teret. Könnyű kezelhetőségének és gyors bedolgozhatóságának köszönhetően a felhasználás során nem igényel különleges eszközöket vagy szaktudást. Kedvező kötési és szilárdulási tulajdonságai miatt gyors útburkolat-helyreállítást tesz lehetővé.
A megszilárdult habbeton testsűrűsége és szilárdsága viszonylag széles sávban mozog, biztosítva ezzel a speciális technológia széles körű felhasználhatóságát, legyen az akár csőkitöltés, injektálás, üregfeltöltés vagy akár hétköznapi könnyű – és lejtést adó betonkészítés. A habbeton megfelelő alkalmazásának egy jó példája a 2015 augusztusában beszakadt útburkolat javítása Budapesten, a 9. kerületi Fővám téren.
A heves esőzések miatt az útburkolat alatt húzódó csatorna túlterheltté vált, melynek következtében repedés keletkezett. A víz próbált utat törni magának, míg végül a burkolat beszakadt. A helyreállítási munkák során a habbeton technológiának köszönhetően a villamossín felbontása nélkül sikeresen helyreállították az érintett útszakaszt.
„Könnyű" betonozás
A DDC váci CEM II/B-S 42,5 N kohósalak-portlandcementjéből gyártott könnyűbeton mészkőliszt, habképző adalékszer és EPS gyöngy adagolásával készül. Nagytömegű betonozás esetén sem fejt ki nagy oldalnyomást a főfalakra.
Régen épült házaknál kiválóan alkalmas a kohósalakos feltöltés lecserélésére. Mindezek mellett nagyon jó páraáteresztő képességgel is rendelkezik. Ez a könnyűbeton az Ökocell 350 PSH gyöngyadalékos hőszigetelő típus a Thermocrete termékcsaládból. Ez a termékcsalád hőszigetelő aljzatbeton feltöltés elkészítéséhez is kiváló megoldást nyújt. Bedolgozása könnyű, öntömörödő, önterülő tulajdonsága révén nem igényel külön tömörítést. A padlóban futó szerelvényeket, kábelcsöveket tökéletesen körbefogja és megvédi az esetleges sérülésektől.
A Budai Vár rekonstrukciós munkálatai 2015 novemberében kezdődtek, amely során bizonyos helyiségek padlózatát ebből a DDC által gyártott speciális könnyűbetonból készítették. A teljes könnyűbetonszükséglet körülbelül 1060 m3 volt.
Extrém hatásoknak is ellenálló beton
A CP 4/2, 7-22/F2 típusú bazaltbetont a fokozottan terhelt útpályaszerkezetek építésére fejlesztették ki. Ez a beton fokozottan ellenáll a különböző vegyi hatásoknak is. Ennek egyik szép példája a most épülő mohácsi vágóhíd, ahol a betonfelületek savval, vérrel, zsírral vagy sóval érintkezhetnek.
Ez a projekt a 2016-os esztendő egyik legnagyobb Baranya megyei zöldmezős beruházása, amely közel 20 milliárd forintos ráfordításból épül. A vágóhíd várhatóan 2016 végétől üzemel, a legkorszerűbb technológiákat alkalmazva.
Gyönyörű látszóbeton felületek
A C30/37 szilárdságú látszóbeton több szempontból is nagyszerű választás. Viszonylag nagy szilárdságának köszönhetően teljes mértékben megfelel a statikai előírásoknak, ezen felül magas cementpép tartalmának köszönhetően esztétikus, sima látszóbeton felületek készíthetők belőle. Ez a fajta beton a Hidegkuti Nándor Stadion – amely az MTK labdarúgócsapatának ad otthont – építésénél is megjelenik. A beruházás közel 6 milliárd forintba kerül, és összesen 8000 m3 transzportbetont terveznek beépíteni. Ezek szerkezeti betonok, födémbetonok, valamint látszóbeton felületek lesznek.
A Duna-Dráva Cement Kft. által gyártott betonok szakmai kontrollját, a speciális tudást igénylő projektek technológiai felügyeletét, a betonok helyszíni és laboratóriumi ellenőrzését a cég leányvállalata, a Beton Technológia Centrum Kft. látja el.
www.duna-drava.hu/beton-uzletag