2024. április 26., péntek

UJ HONLAP BANNER 250 100

Illy-GaborA Baumit mögött igen aktív év áll. A vállalat 2013-ban megőrizte piacvezető szerepét, új terméket vezetett be a piacra, optimalizálta működését, „Színek az építészetben" címmel szakmai konferenciát rendezett, támogatott olyan kezdeményezéseket, mint az Év Háza Pályázat, és újra meghirdette Év Homlokzata Pályázatot is. Illy Gáborral, a Baumit ügyvezetőjével beszélgettünk a vállalat sokszínű tevékenységéről.

– Nem új, viszont továbbra is aktuális kérdésünk: hogyan látja jelenleg az építőipar – és mindebben a Baumit – helyzetét?

Illy Gábor – Sokan, sokszor, sokféleképpen kérdezik tőlem meg ezt, amelyre nagyon nehéz válaszolnom. Az jól látszik, hogy elindult valamiféle felfelé irányuló mozgás az építőiparban, ami elsősorban a felújítási piacnak és az állami stadion- és útépítéseknek köszönhető. Ellenben a javuló adatokból még nem szeretnék – nem is lehet – messzemenő következtetéseket levonni. Mindig is azt mondtam: a válság egy szerencsétlen szituáció, amelyhez felelős cégvezetőként alkalmazkodni kell, hiszen ez a közös érdekünk. Egy új realitás vette kezdetét, amelyben a Baumit megőrizte piacvezető szerepét, hosszas, fájdalmas csaták megvívásával, és átgondolt „belső" építkezésének köszönhetően.

– Hogyan sikerült ez az alkalmazkodás? Elégedett a jelenlegi helyzetükkel?

I. G. – Nem az elégedett szót használnám, hanem azt, hogy jó úton járunk, beért az évek kemény és kitartó munkája. Hat évvel ezelőtt új vezetőként azt gondoltam, hogy stratégiai irányváltásra lesz szükségünk, hogy biztosítsuk a cég jövőjét. A már akkor érezhető negatív tendenciákat érezve úgy döntöttünk, hogy az építési és a projektpiacról, a felújítások felé vezetjük a vállalat szekerét. Bár a Baumit ma a klaszszikus habarcstermékekből kevesebb, mint a fele volument állítja elő, mint 2008-ban – sőt, további csökkenésre is számítunk –, az árbevételünk a hat évvel ezelőttihez képest, mégis több mint egymilliárd forinttal nőtt. Ez is bizonyítja, hogy jó utat választottunk. A válság hatására a piac széttöredezett. Így immár nem egy-két nagy, hanem számos kisebb, de igen agresszív versenytárssal kellett megküzdenünk.

Első ízben a marketingbüdzsét növeltük jelentősen, mivel a jó termék nem adja el önmagát, ha a márka nincs a köztudatban. Második lépésként javítottunk a szolgáltatások színvonalán, melynek köszönhetően akár már másnapra az ország bármely részébe képesek vagyunk saját termékeket szállítani. A fejlődést segítette továbbá a válság idején, Visontán épített új gyárunk is, mely a Mátrai Erőmű füstgáz-kéntelenítő berendezésében keletkező úgynevezett REA-gipsz anyagot dolgozza fel és alakítja át az építőipar számára fontos, alfa gipsz kötőanyaggá, amelyet külföldön is értékesítünk. A Baumit Life színskála tavalyi bevezetése mellett új homlokzati vakolat-termékcsaládot is a piacra dobtunk, a CreativTop-ot.

– Sokszor hallani, hogy gúzsba köti az építőipart a feketemunka, a hamisítások, ügyeskedések. Önnek mi a véleménye?

I. G. – Nem tudok mindenki nevében beszélni, így csak saját tapasztalataimat, érzéseimet tudom ezzel kapcsolatban megosztani. Sok a probléma! Ezt nap mint nap érzékelem én is, a kollégáim, az építőanyag-kereskedők és a kivitelezők is. Sok az ügyeskedés, a kiskapuk keresése, amely semmiféleképpen nem tesz jót a szakma megítélésének, de a piaci versenynek is igencsak káros. Jelenleg a magyar építőiparban nincs hatósági építéshelyszíni minőségellenőrzés, jellemzően papírokat és bizonylatokat kontrollálnak csak, így a visszaélések tárháza igen bőséges. Az építkezés folyamán az előírt anyagmennyiségnél kevesebbet használnak fel. Előfordul az is, hogy nem egyezik meg a zsákokon szereplő töltőtömeg és a benne lévő anyag.

Sőt előfordul márkahamisítás is. Egyes piaci szereplők a túlélés vagy magasabb profi t, egyfajta versenyelőny elérése érdekében nem riadnak vissza a törvénykövető út elhagyásától: az adókkal való visszaéléstől egészen a saját termékük hivatalos minőségének hamisításáig. Mi a fennmaradásunk érdekében természetesen nem ezekhez a megoldásokhoz folyamodtunk, amelyet sem a magyarországi, sem a nemzetközi múltunk miatt nem tehetünk meg.

– Mindezek ellenére a Baumit mögött igen mozgalmas év áll. Fontosnak tartja azt, hogy egy piaci szereplő minden körülmények között aktív maradjon?

I. G. – Természetesen! Ez most fontosabb, mint valaha! Ezért, amikor meghatároztuk ennek az évnek a sarokpontjait, kifejezett kérésem volt munkatársaim felé, hogy minél többször és több helyen megmutassuk azt, hogy mi nemcsak egy építőanyagokat gyártó és forgalmazó cég vagyunk, hanem valódi szakértők, ha úgy tetszik, partnerek. Ilyen partnerséget jelentett például legutóbbi konferenciánk a „Színek az építészetben" is. Azt vettük észre, hogy hatalmas a felénk irányuló igény arra, hogy – független – elismert szakemberekkel mutassuk meg azt, hogy mire képes a színek ereje. Jómagam azt vallom, hogy mi nemcsak egy építőanyag-gyártó, hanem egy olyan felelősséggel rendelkező vállalat is vagyunk, akinek feladata, sőt kötelessége korszerű ismereteket közvetíteni mind a szakmának, mind a fogyasztóknak, hogy épített környezetünk jobbá, szebbé és élhetőbbé válhasson. Öröm volt látni a hatalmas érdeklődést és a kreatív energiák felszabadulását és azt, hogy ha az építészeti szakértelem találkozik az építőanyaggyártó szakértelmével, milyen nagyszerű szárnyalás veheti kezdetét. Szükség van az ilyen találkozókra, mert kölcsönösen közelebb kerülhetünk a szakmához, amellyel csak együttesen érhetünk el a megrendelők szívéhez.

– Nemrég hirdették ki az Év Háza Pályázat 2013-as nyertesét, a korábban említett konferencián pedig már be is jelentették az Év Homlokzata Pályázat 2014-es kiírását is. Miért fontosak ezek a pályázatok a Baumit életében?

I. G. – Településeink mesterséges környezetének összképét magán- és középületeink homlokzata, épületei alakítják leginkább. Családi és társasházak, közintézményeknek helyet adó épületek születnek jelentős számban: falvaink, városaink intenzív átalakuláson mennek keresztül. Ebben a folyamatban különösen megnövekszik az építészek és kivitelezők felelőssége. Nekik kell egyensúlyt teremteniük a megrendelők ízlése és a közösség érdekei között, megújítani a városképet úgy, hogy az megőrizze, továbbra is tükrözze a település egyedi hangulatát. Az Év Homlokzata Pályázat célja mindig is az volt, hogy támogassa a tervezők, kivitelezők modern és egyedi törekvéseit. Ezzel a hagyományteremtő kezdeményezésével a Baumit népszerűsíteni kívánja a műszakilag magas színvonalú és az energiatakarékos – ezáltal környezetbarát – homlokzati megoldások alkalmazását.

A független szakmai zsűri által az architektúra és esztétika kívánalmainak is megfelelő, díjazott alkotások széles körű bemutatásával is hozzá szeretnénk járulni az épített környezet értékeinek megőrzéséhez és gyarapításához. Ezekkel a tevékenységeinkkel is élen kívánunk járni, hiszen valljuk: a piacvezető pozíció nem szerencse vagy ajándék, nem egy kényelmes állapot, hanem elsősorban felelősség, feladat és elkötelezettség.

 

Keresés

banner kne 180 240

mehi-banner-media 120x240