Tartalom
- A szakma hírei
SZAKKÉPZÉS
- SKILLCO Projekt
JEGYZET
- Adótámogatás
FÓKUSZ
PROJEKT INFÓ
- Amikor a mérnöki ötlet segít
- Lehet-e pozitív hatása egy energetikai felújításnak az egészségügyre?
DIGITALIZÁCIÓ
- Gyors költségvetés-készítés BIM-mel
NYÍLÁSZÁRÓ
ÉPÍTŐANYAG
GENERÁLTERVEZÉS
- Ipari termelő létesítmények generáltervezése
TECHNOLÓGIA
- Zöldépítés – II.
GÉPÉSZET
- Kazánház-rekonstrukció extrákkal
ENERGIAMEGTAKARÍTÁS
- Energetikai konstruálás új Minergie-P lakóházaknál – 1.
ÉPÍTŐGÉP
- Idén Magyarországra is ellátogat a Liebherr RoadShow
KIÁLLÍTÁS
- Wire&Tube 2018
Az M1–M7 autópálya bevezető szakaszának összekötése a kelenföldi pályaudvarral és a 4-es metró végállomásával valódi mérnöki bravúr. A végeredmény – a közúti, vasúti és tömegközlekedési hálózatok összekapcsolása egy intermodális csomópontba – világvárosi színvonalon született meg.
Budapest–Kelenföld térség kiemelkedő közlekedési beruházása valósult meg 2014 augusztusa és 2016 áprilisa között a SWIETELSKY Magyarország Kft. kivitelezésében a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság megbízásából, a Főmterv Zrt. tervezésében. A közlekedési csomópont építési munkáinak komplexitását fokozta, hogy városi környezetben, a közúti forgalom folyamatos fenntartása mellett, gyalogosforgalommal és helyi tömegközlekedéssel érintett területeken folyt a munka. Magyarország legterheltebb útszakaszának – ahol több mint 100 ezer egység jármű halad át naponta – átépítése a forgalom 2×3 sávon történő fenntartása mellett másfél év alatt, több mint 50 ideiglenes forgalomterelési fázisban volt megvalósítható. A területen található közművek átépítése (távhő, víz, csatorna, gáz, elektromos és hírközlési hálózatok), és a nem szokványos közlekedés fenntartási és műszaki problémáinak a megoldása az idő szorításában rendkívüli szervezettséggel, kreativitással és újszerű mérnöki megoldásokkal volt lehetséges.
A kérdés persze egy kicsit provokatív, egy kicsit költői is talán, de a cikk végére kiderül, hogy mégsem az. A szolnoki nővérszálló felújításának történetével válaszolunk rá.
A szolnoki nővérszállóban lakó orvosok, nővérek és ápolók, már hosszú évek, évtizedek óta nehezen, vagy egyáltalán nem tudták magukat tökéletesen kipihenni egy fárasztó műszak után. A lakások állapota leromlott volt, nyáron nagyon melegek, télen pedig vagy hidegek vagy túlfűtöttek voltak, ahol a pihenés nem volt ténylegesen pihentető. Az üzemeltetőknél pedig a magas üzemeltetési költségek (áramszámla, fűtési költségek, javítási költségek stb.) jelentettek egyre nagyobb problémát. A 1–2. képen jól látható, hogy az épület hogyan is nézett ki a felújítás előtt.
Roto Frank a Fensterbau Frontale 2018 szakkiállításon
Nürnberg 2018. március 21–24. – 1. csarnok
A modern építészet 4 vezető témáját – gazdaságosság, biztonság, kényelem és dizájn
– és a hozzájuk kapcsolódó termékeket mutatják be kereken 1100 négyzetméteren 2018 tavaszán Nürnbergben.
A kiállítás elrendezésében kiemelt szerepet kapnak a szekciók vezető termékei: a látogatói útvonalakat úgy alakítják ki, hogy mindig az adott téma mintául szolgáló terméke legyen a leghangsúlyosabb, a záró látnivaló.
Szakemberek összefogásával valósult meg egy rendkívül összetett, a gázellátási és tűzvédelmi előírásoknak maradéktalanul megfelelő, közel 1 MW teljesítményű kondenzációs kaszkádrendszer a Lokomotív Házként ismert nagymúltú üzemépületben.
Az emblematikus épületben egykor a híres budafoki csokigyár működött, ám a privatizációs tulajdonosváltást követően csak rövid ideig őrizte meg eredeti funkcióját. A terület frekventáltsága indokolja az infrastrukturális beruházásokat, amelyek következtében egy korszerű telephely jön létre új és meglévő vállalkozások számára.
A budapesti Közép-európai Egyetem (CEU) eddigi épületei szétszórtan helyezkedtek el a városban. A jelenleg is zajló építés célja, hogy az egyetemi épületek egy helyen, a Nádor utcai főépület körül helyezkedjenek el. A CEU felújítása és építése során a Ratskó-Bau Kft. a hideg-, a Dósa Padló Kft.a melegburkolási feladatokat végezte el a Mapei segédanyagaival.
Az építést megelőző tervezés egyik legnagyobb feladata az volt, hogy olyan új építményeket hozzanak létre, amelyek jól illeszkednek a meglévő műemléki környezetbe.
A képek az új, illetve felújított épületek belső környezetét mutatják, amelyek alapján elmondható, hogy a célt messzemenően sikerült teljesíteni. Igen korszerű, mégis stílusában a régi patinás egyetemi épületek hangulatát hordozó atmoszféra jött létre. Az építkezések ugyan 2019-ig tartanak, de az elkészült tereket már használatba vette az intézmény.
Az építőipar folyamatos fejlődése a CONSTRUMA-csokor iránti fokozott kiállítói érdeklődésen is jól mérhető: gyakorlatilag megteltek a kiállítás pavilonjai, szinte minden hely elkelt. Ez jó hír az építőipar szereplőinek, hiszen látogatóként igen széles kínálattal, számos újdonsággal találkozhatnak majd április 11–15. között a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontban.
Az építőipari szakterületek mellett ezúttal is külön épületben, a D pavilonban kap helyet a megújuló energia és az épületgépészet (RENEO) témája. Az otthonteremtési csokor a lakberendezés és design, valamint a kerttervezés, kertépítés témakörökkel nyújt teljes kínálatot a látogatók számára.